ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۱-۹-۲۴ اصول کافی باب ائمه شاهدان خدا بر خلق هستند

بسم الله الرحمن الرحیم

پنجشنبه، ۱۴۰۱/۹/۲۴ (اصول کافی جلد اول،

موضوع: باب ائمه شاهد آن خدای بزرگ و خلق هستند)

حقیقت ائمه است که شاهد و گواه بر خلق است.

این که ائمه شاهد بر خلق هستند در روایات هست. چگونه گواه بر خلق‌اند اگر اعمال خلق را نبینند؟ پس چطور گواه بر خلق‌اند؟

جناب ابن عربی در فتوحات جلد سوم:

امامیه یعنی شیعیان که قائل به ۱۲ امام هستند

این بخاطر بروج آسمانی است که ۱۲ برج در آسمان است بعد می‌فرماید امامیه قائل به عصمت امامانشان هستند و درست هم می گویند لکن نمی‌دانند که امامانشان از این برج‌ها تأیید می‌شوند منظورش اینست که امامان شیعه تاییدشان آسمانی است مربوط به زمین نیست از بروج آسمان تأیید می‌شوند

*حدیث اول:

. -از سماعه روایت شده که حضرت صادق علیه السّلام دربارهٔ این سخن خداوند شکوهمند (در آن روز که از هر امّتی گواهی آوریم و تو را گواه آن‌ها قرار دهیم، چگونه باشد.) [نساء (۴): ۴۱] فرمودند: این آیه به ویژه دربارهٔ امّت محمّد-درود خدا بر او و بر خاندانش-فرود آمده است. در میان هر امّتی از ایشان امامی از ما بر آنان گواه است و محمّد صلّی اللّه علیه و آله بر ما گواه است.

امام صادق ع تفسیری می‌کند که خیلی دقیق است این آیه در مورد امت پیامبر ص خاصه نازل شده است

النساء

فَکیفَ إِذَا جِئْنَا مِن کلِّ أُمَّهٍ بِشَهِیدٍ وَجِئْنَا بِک عَلَیٰ هَٰؤُلَاءِ شَهِیدًا

وقتی در قیامت، از هر ملتی شاهدی بر کارهایشان حاضر کنیم و تو را هم شاهد کارهای همگان، احوال مردم چطور خواهد بود؟!(۴۱)

پیامبر اکرم ص شاهد بر همه ما هست.

در آیه دقت کنید: پس چگونه است هنگامی که بیاوریم از هر امتی شهید در قرآن شهید به معنای کشته شده در راه خدا نیست آن قتیل فی سبیل الله است در اصطلاح قرآنی شهید به معنای شاهد است پس رسول الله ص می‌شود شهید الشهدا شاهد بر همه شاهدان

حالا امام صادق ع فرمودند: این آیه در مورد امت رسول الله ص است واین شاهدان ما امامان اهل بیت هستیم که در هر قرنی امامی هست در هر عصری امامی هست والآن امام زمان عج شاهد بر ما است و روز قیامت رسول الله ص شاهد بر ما است

جناب حافظ:

(جهان فانی و باقی فدای شاهد و ساقی

که سلطانی عالم را طفیل عشق می‌بینم)

شاهد رسول الله ص و ساقی کوثر امیرالمؤمنین ع است به طفیل عشق آنها است سلطنت بر عالم

نکته: امام صادق ع فرمودند: این خاصه امت پیامبر ص است و این شاهدان ما هستیم و پیامبر ص شهید بر ما است. چرا؟ دلیل از قرآن بیاورید

نکته، پرونده عمل مارافکر نکنید کسی ندید هر چی کردیم کسی نفهمید

اگر ایمان دارید به خدا و رسول بعد ببینید چقدر باور دارید در خلوت خودتان چگونه‌اید؟

یک مریدی در مقام مناجات دعا می‌کرد خدایا آنچه در خلوت مرتکب شدم مرا ببخش استادش فهمید گفت چرا خلوت و جلوت تو با هم فرق داشته باشد این شرک است که بدانید در جلوت خدا هست در خلوت نیست همانطور در جلوت باشید که در خلوت هستید

*حدیث دوم: برید عجلی گفت: شنیدم حضرت صادق علیه السّلام دربارهٔ این سخن خداوند عزّتمند (بدین سان شما را امّتی میانه قرار دادیم تا بر مردم گواه باشید.) [بقره (۲): ۱۴۳] فرمودند: ما امّت میانه‌ایم و ماییم گواهان خدا بر مردم و حجّت‌هایش در زمین. گفتم: این سخن خداوند شکوهمند چیست: (آیین پدرتان ابراهیم است.)؟ فرمودند: دربارهٔ ما است. (او از پیش شما را مسلمان نامید) یعنی در کتاب‌های گذشته (و در این) یعنی قرآن (تا رسول خدا بر شما گواه باشد.) [حجّ (۲۲): ۷۸] پس رسول خدا-درود خدا بر او و بر خاندانش-بر ما گواه است بنابر آن چه از سوی خداوند عزّتمند به ما رسانده است. و ما گواه بر مردم هستیم. هر که ما را باور کرد روز رستاخیز تصدیقش می‌کنیم و هرکه ما را باور نکند روز رستاخیز او را تکذیب می‌کنیم.

امام صادق ع می‌فرماید ما هستیم آن امت وسط و ما شهدای بر خلق او هستم ما حجت‌های خدا در روی زمینش می‌باشیم

در آیه قبلی فرمود از هر امتی شاهدی را می‌آوریم

امام ع فرمود شاهدان ما اهل بیتیم و گفتیم از کجای قرآن می‌فهمیم آیه بعدی:

ما شما را قرار دادیم که شهدای امت باشید آنجا می‌فرماید شهید این امت‌اند امت وسط

البقره

وَکذَٰلِک جَعَلْنَاکمْ أُمَّهً وَسَطًا لِّتَکونُوا شُهَدَاءَ عَلَی النَّاسِ وَیکونَ الرَّسُولُ عَلَیکمْ شَهِیدًا وَمَا جَعَلْنَا الْقِبْلَهَ الَّتِی کنتَ عَلَیهَا إِلَّا لِنَعْلَمَ مَن یتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّن ینقَلِبُ عَلَیٰ عَقِبَیهِ وَإِن کانَتْ لَکبِیرَهً إِلَّا عَلَی الَّذِینَ هَدَی اللَّهُ وَمَا کانَ اللَّهُ لِیضِیعَ إِیمَانَکمْ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَّحِیمٌ

از بینتان، گروهی را انتخاب می‌کنیم تا شاهد کارهای مردم باشند و پیامبر هم شاهد کارهای آنان.۱ قبله‌ای را که قبلاً به‌طرف آن رو می‌کردی، فقط برای این قرار داده بودیم که پیروان واقعی پیامبر را از آن‌هایی که عقب‌گرد می‌کنند، جدا کنیم. البته موضوع قبله امتحان سختی بود؛ مگر برای کسانی که خدا دستشان را گرفت. در ضمن، خدا بنا ندارد نمازهای گذشتهٔ شما را بی‌اثر کند. آخر، خدا در حق مردم، دلسوزی مهربان است. (۱۴۳)

امت یعنی به گروهی می گویند که در یک امری یک چیزی با هم مشترک باشند در یک اعتقادی باهم اشتراک داشته باشند مثل امت اسلامی

که ممکن است ترک یا عرب یا فارس یا عجم باشد

ما می گوییم امت اسلام و ممکنست مردمانی باشند که در یک زمان باشند ودر زمان با هم مشترک‌اند امت عصر حاضر یک امت هستند.

پس فرمود ” من کل امه بشهید” از هر امتی شاهدی می‌آورم یعنی در هر زمانی بر مردمان امامی شاهد هست مربوط به زمان است

” امه بالشهید” امت مردمانی که در یک زمان زندگی می‌کنند گواهی دارند و روز قیامت می‌آوریم آن شاهد را پیامبر ص فرمود خلفای ما ۱۲ نفرند تا روز قیامت اولین امیرالمؤمنین ع و آخرین آن حضرت بقیه الله عج الله تعالی فرجه الشریف است

و شما را امت وسطا قرار دادیم که شاهد بر مردمان باشید این شما به همه نیست

امیرالمؤمنین ع فرمود: کسی قرآن را می‌شناسد که مورد خطاب قرآن است یعنی قرآن با همه حرف نمی‌زند.

وقتی می‌گوید شما یعنی امیرالمؤمنین ع چون با مؤمن حرف میزند آنهم مؤمن کامل که امامان اهل بیت که مصادیق اتمش است

سؤال: ملت پدرتان ابراهیم ع

ملت یک چیزی شبیه امت است

این ملت به پیروی، پیروان گفته می‌شود

ملت یا کسانی که آن راه و روش آن پیامبر را می‌گیرند..

ابراهیم ع پدر همه موحدان است.

حضرت ابراهیم ع فرمودند: (آیه قران) فَمَنْ تَبِعَنِی فَإِنَّهُ مِنِّی، هرکس از من تبعیت کند از من است

پس ما که موحد هستیم پدرمان حضرت ابراهیم ع است.

اما ائمه که می گویند پدر ماست چون هم پدر روحانی هم پدر جسمانی آنهاست هم نسلشان به ابراهیم ع می‌رسد هم پیروی ابراهیم‌اند و…

رسول الله ص شهید بر ماست که به آنچه که به ما رسانده است شهید ماست

چگونه به آنچه که ابلاغ کرده است از جانب خداوند به ما- ائمه ما علم خود را از رسول الله ص می‌گیریم

فرمودند: کسی که ما را تصدیق کند یعنی اعتراف کند بر امامت ما، ما هم روز قیامت او را تصدیق می‌کنیم می گوییم این درست است و برعکس….

چون امام باید روز قیامت گواهی بدهد که این آدم خوبی بود این درست عمل کرد

حالا کسی که خود گواه را تکذیب کرده از روی دشمنی آنجا تکذیب می‌شود

نکته: ما دوازده امام و چهارده معصوم ع داریم دو تا رسول الله ص و صدیقه الطاهره س و دربین این‌ها در مقام اول رسول الله ص بعد امیرالمؤمنین ع و بعد خانم صدیقه الطاهره س است و مقام این‌ها از بقیه ائمه بالاتر است

حدیث از امام حسن عسگری ع:

ما حجت‌های خدا بر خلقیم و مادر ما فاطمه زهرا حجت خدا بر ما است

مثل اینکه فرمود رسول الله ص شهید بر ما است چون خانم س بقیه نبوه است ام الائمه است بالاتر اینکه مادر پدر است ام ابیها است بعد چه کردند با پاره تن رسول الله ص این اعراب جلف جفات بخاطر حطام دنیا چی کردند با خاندان پیامبرشان ای وای امر ما را از روی قرآن بشناسید که وقتی بشناسید دیگر گمراه نمی‌شوید

*حدیث سوم:

-احمد بن عمر حلاّل گفت: از ابو الحسن علیه السّلام دربارهٔ این سخن خداوند گرامی پرسیدم: (آیا کسی که با دلیلی روشن از سوی پروردگارش بیاید و به دنبالش گواهی باشد.) [هود (۱۱): ۱۷] فرمودند: امیر مؤمنان درود خدا بر او، گواه بر رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله است و رسول خدا-درود خدا بر او و بر خاندانش-دلیلی روشن از پروردگارش داشت.

بینات آن معجزات را می گویند که کاملاً روشن است

یتلوه یعنی پشت سرش می‌آید شاهدی

یعنی امیرالمؤمنین ع شاهد بود بر رسول الله ص گواه بود و گواهی می‌داد به درستی نبوت ایشان

رسول خدا ص بر بینه‌ای از پروردگارش بود یعنی امر روشن از خداوند داشت

امیرالمؤمنین ع فرمودند: من برادر رسول الله هستم که هیچکس نمی‌تواند جز من چنین ادعایی کند مگر کافر باشد

من بنده خدا و برادر رسول الله هستم گواه بر نبوت رسول الله ص امیرالمؤمنین ع است

رسول الله ص بینه دارد و بینه‌اش قرآن است که بدست ما هم رسیده است معجزه باقیه است

۱۴۰۰ سال گذشته و کسی نتوانسته یک سوره مثل قرآن بیاورد و اگر می‌توانستند می‌آوردند…

صدیق اکبر و فاروق اعظم لقب امیرالمؤمنین ع است

که این القاب را دزدیدند دادند…….

الحمدلله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.