ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۰-۹-۱۱ اصول کافی باب خیر و شر

بسم الله الرحمن الرحیم

پنج شنبه ۱۴۰۰/۹/۱۱/. اصول کافی

موضوع درس: باب خیر و شر

امام صادق علیه‌السلام فرمود: از جمله آنچه خدا بجناب موسی (ع) وحی فرمود و در تورات بر او نازل شد این بود که: همانا منم خدا که جز من شایسته پرستشی نیست، مخلوق را آفریدم و نیکی را آفریدم و آن را به دست هر که دوست داشتم جاری ساختم، خوشا به حال آنکه نیکی را بدست او (بر مخلوقم) جاری ساختم. منم خدا و شایان پرستشی جز من نیست، مخلوق را آفریدم و بدی را آفریدم و آنان را به دست که اراده کردم جاری ساختم.

شرح حدیث)

أَنِّی أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا

خدایی جز من نیست یعنی موثری جز من نیست.

یکی از ظهورات آن، خیر و بدی است که به دست هر کسی جاری می‌شود

بدست من است، نه او در خوبی خود مستقل و نه در بدی مستقل است. بلکه از ناحیه خداوند افاضه می‌شود.

پس حالا که خوبی و بدی، بدست خدا جاری می‌شود انسان باید بی خیال بشود؟ نخیر / خوش بحال کسی که خوبی به دست او جاری می‌شود و بد بحال کسی که بدی بدست او جاری می‌شود.

خداوند که خوبی را بدست کسی جاری کرده بدون علت نبوده بلکه علتی داشته و یا برعکس بدی را

خوبی و بدی بدست خداست و تو هم این وسط بی گناه نیستی، خوبی که بدست تو جاری می‌شود پاداش دارد و برعکس

نکته: مخلوقات برای خدا فرق ندارند، خداوند که برای مخلوقاتش خوبی را جاری می‌کند ذات انها اقتضای خوبی می‌کند و دیگری ذاتش اقتضای بدی می‌کند.

مثال، کسی که دکتر می‌رود و دکتر دارو می‌دهد، دارو را بر اساس حال او می‌دهد،

ذات افراد در علم الهی هستند بعضی‌ها پذیرنده خیر و بعضی‌ها پذیرنده شر هستند و خداوند خیر را بدست انها جاری می‌کند و برعکس.

((باران که در لطافت طبعش خلاف نیست.

در باغ لاله روید و در شوره بوم خس))

ذات را اهل معرفت می گویند اعیان ثابته

حقایق افراد در علم الهی هست و بی دلیل نیست که خداوند خیر و شر را بدست کسی جاری می‌کند.

آیه قران

سوره قمر

سَیعْلَمُونَ غَدًا مَّنِ الْکذَّابُ الْأَشِرُ

در فردای نزدیک خواهند دانست که بسیار دروغگو و پرافاده و متکبر کیست؟(۲۶)

در داستان حضرت صالح، که قوم صالح گفتند چرا از میان ما وحی به این نازل شده

و خداوند در جواب انها ایتی باهر آورد، داستان شتر آبستن از دل صخره و…

الشمس

فَقَالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ نَاقَهَ اللَّهِ وَسُقْیاهَا

پس فرستاده خدا به آنان گفت: ناقه خدا و آبشخورش را [واگذارید](۱۳)

خداوند می‌خواهد نشان بدهد چه کسی کذاب است و چه کسی امین الله است،

آب را بین شتر و قوم تقسیم کرد و انها رعایت نکردند و شتر را پی کردند و…

وبعد از سه روز عذاب بر انها نازل شد

در قصه‌های قرانی می‌خواهد بگوید که چرا خیر بدست بعضی‌ها جاری می‌شود چون خدا بهتر از تو می‌داند و خداوند هدایت یافتگان را بهتر می‌شناسد و بهتر می‌داند که چه کسی را رسول کند.

أَنِّی أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا

هر چه در این عالم از خیر و شر بدست من جاری می‌شود.

حالا اگر شر بدست کسی جاری شد و گناه کرد و راه حل آن این است که خواری کند و تذلل کند تا خدا ببخشد

پدر و مادر ما حضرت آدم و حوا بعد از رانده شدن از بهشت گفتند

الأعراف

قَالَا رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَکونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِینَ

گفتند: پروردگارا! ما بر خود ستم ورزیدیم، و اگر ما را نیامرزی و به ما رحم نکنی مسلماً از زیانکاران خواهیم بود. (۲۳)

ما خودمان به خود ظلم کردیم و بدی را به خود نسبت دادند و خداوند هم انها را بخشید.

و شیطان گفت

الحجر

قَالَ رَبِّ بِمَا أَغْوَیتَنِی لَأُزَینَنَّ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ وَلَأُغْوِینَّهُمْ أَجْمَعِینَ

گفت: پروردگارا! به سبب اینکه مرا گمراه نمودی، من هم یقیناً [همه کارهای زشت را] در زمین برای آنان می‌آرایم [تا ارتکاب زشتی‌ها برای آنان آسان شود] و مسلماً همه را گمراه می‌کنم. (۳۹)

روایت: کسیکه گناه می‌کند تا ۷ ساعت بعد در پرونده او نوشته نمی‌شود اگر استغفار کند بخشیده می‌شود

واین نیست که کسی بگوید گناه می‌کنیم و بعد توبه می‌کنیم، برادران حضرت یوسف ع هم اینطوری گفتند ولی تا چهل سال موفق به توبه نشدند

((حدیث دوم))

امام باقر (ع) فرمود: در یکی از کتابهائیکه خدا نازل کرده اینست که: منم خدا که شایسته پرستشی جز من نیست، نیکی را آفریدم و بدی را آفریدم، خوشا به حال آنکه نیکی را بدستش جاری ساختم، وای بر کسیکه بدی را بدستش جاری ساختم و وای بر کسیکه بگوید چرا اینطور و چرا آنطور (چرا نیکی بدست این و بدی بدست آن جاری شد).

شرح حدیث: توحید ضمائر چند تا داریم

لا اله الا هو، نیست خدایی جز او

لا اله الا انت، نیست خدایی جزتو

لا اله الا انا، نیست خدایی جز من

لا اله الا الله، نیست خدایی جز الله،

و لا اله الا الله در عظمت از همه بالاتر است و هرکدام یک خاصیت و اقتضائاتی دارند

کار خیر را از جانب خدا بدانید تا بیشتر کار خیر انجام بدهید.

کار خیر زنجیره وار می اید تا با گناه کردن این زنجیره پاره شود و بر عکس…

اقاجان می‌فرماید: عارف به سرالقدر را میبینی که از فقیر منع می‌کند و به متمول می‌بخشد

اینکه چرا بعضی‌ها فقیر و یا مریض باشند همه روی دلیل و حکمت است.

پشت این ظاهرها که دیده می‌شود خیلی از حکمت‌ها خوابیده است

((حدیث سوم))

امام صادق علیه‌السلام فرمود: خدای عزوجل فرماید: منم خدا که معبودی جز من نیست، آفریننده خیر و شرم، خوشا به حال آنکه خیر را بدستش ساختم، وای بر آنکه شر را بدستش جاری ساختم وای بر آنکه بگوید: چگونه این شد و چگونه آن، یونس گوید: یعنی وای بر کسیکه از روی عقل خود آنرا منکر شود (و بگوید خدا خالق خیر و شر نیست.

شرح حدیث) جناب ابن عربی، یک مطلب در کتاب معرفت دارد، که می‌گوید شیطان به خدا گفت تو نخواستی که من بر آدم سجده نکردم، اگر می‌خواستی سجده می‌کردم، خداوند فرمود انگاه که سجده نکردی عالم به این امر بودی گفت نه، گفت پس عذابت می‌کنم،

چرا؟ چون تو تسلیم مشیت من نبودی

کسیکه عارف به مشیت الله می‌شود او مورد غفران قرار می‌گیرد بخشیده می‌شود

أَنِّی أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا (نیست خدایی جز من)

الحمدلله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

۵/۵ - (۱ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.