ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۳-۴-۲۷ شرح خطبه متقین جلسه ۱۲

️بسم الله الرحمن الرحیم️

« الحمدالله رب العالمین الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا و طبیب قلوبنا و شفیع ذنوبنا العبد المؤید الرسول المسدد المحمود الاحمد ابوالقاسم المصطفی محمد»

«««« محرم ۱۴۰۳»»»»

️السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین ع

چهار شنبه ۱۴۰۳/۴/۲۷، شب دوازدهم محرم(لبیک یاحسین ع)

موضوع:  شرح خطبه۱۹۳ همام (متقین)

فِی اَلزَّلاَزِلِ وَقُورٌ وَ فِی اَلْمَکَارِهِ صَبُورٌ وَ فِی اَلرَّخَاءِ شَکُورٌ لاَ یَحِیفُ عَلَى مَنْ یُبْغِضُ وَ لاَ یَأْثَمُ فِیمَنْ یُحِبُّ

در سختى‌ها آرام، و در ناگواریها بردبار و در خوشى‌ها سپاسگزار است. به آن که دشمن دارد ستم نکند، و نسبت به آن که دوست دارد به گناه آلوده نشود.

شکر گزاری اول به زبان است، که با زبان شکر کنید و اقرار کنید که این نعمت از جانب خداست و تشکر کنید.

آیه قرآن (لَئِن شَکَرتُم لَأَزیدَنَّکُم)

روایت: وقتی نعمت‌ها به طرف شما می‌آید با شکر کردن‌ آنها را حفظ کنید.

بعد از زبان شکر عملی است،  یعنی نعمت را در راهی مصرف کنید که خداوند برای آن قرار داده است.

نکته:

یکی از علما در مورد آیه( لئن شکرتم لازیدنکم ) فرمود:

مگر انسان زیاد می‌شود؟! بله انسانی داریم هزار برابر انسان دیگر می‌ارزد منتها در آخرت این را می‌شود شهود کرد.

و یکی دیگر هم زیاد شدن نسل است، که شکرگزاری میشود ازدواج و کفران آن میشود زنا.

زنا عمر را کوتاه و نسل را منقرض میکند.

یک چیز که امروزه باعث شده فرزندآوری کم شود عدم شکر است.

لایحیف علی من یبغض.

یحیف از حیف می آید.

جایی که انسان برای دیگری کم می گذارد را عرب حیف می‌گوید،  مثلا حق کسی را حیف می کند.

انسان‌ متقی نسبت به کسی که بغض دارد کم نمی‌گذارد حیف نمی‌کند.

یعنی عدل را برقرار می‌کند.

ولا یاثم فیمن یحب

در مورد کسیکه دوست دارد گناه نمی کند.

یعنی درمورد مثلا فامیل های خود پارتی بازی نمی‌کند،رانت نمی‌دهد و… .

امیرالمومنین ع عدل مجسم است و زمانی که حاکم حکومت اسلام بود همیشه بیت المال را به مساوات تقسیم می‌کرد.

یَعْتَرِفُ بِالْحَقِّ قَبْلَ أَنْ یُشْهَدَ عَلَیْهِ لاَ یُضِیعُ مَا اُسْتُحْفِظَ وَ لاَ یَنْسَى مَا ذُکِّرَ وَ لاَ یُنَابِزُ بِالْأَلْقَابِ وَ لاَ یُضَارُّ بِالْجَارِ وَ لاَ یَشْمَتُ بِالْمَصَائِبِ

پیش از آن که بر ضد او گواهى دهند به حق اعتراف مى‌کند، و آنچه را به او سپرده‌اند ضایع نمى‌سازد، و آنچه را به او تذکّر دادند فراموش نمى‌کند. مردم را با لقب زشت نمى‌خواند، همسایگان را آزار نمى‌رساند، در مصیبت‌هاى دیگران شاد نمى‌شود.

اگر انسان‌های متقی خطایی بکنند قبل از آنکه کسی بیاید بگوید خودشان اعتراف می‌کنند.

و کسی که خودش اعتراف می کند بخشیده میشود،فطرت انسان اینطور است که می‌بخشد.

صدق شمشیر برنده خدا در روی زمین است.

وقتی به انسان‌های متقی می‌گویند مراقب فلان چیز باش آنها مراقبت میکنند و آن را ضایع نمی‌کنند.

حالا یک موقع کار است، یک موقع امانت است، مهم  مسئولیت پذیری است.

بعضی از انسان‌ها حرف‌هایی را که در جلسات گوش می‌دهند زود فراموش می‌کنند، انسان‌های متقی وقتی که به آنها تذکر داده می‌شود حفظ می‌کنند.

آن که ایمان ندارد برای او ارزشی ندارد که تدکر را حفظ کند یا نکند،بخاطر همین عمل هم نمی‌کند.

ایه قرآن:  الذاریات

وَذَکِّرْ فَإِنَّ الذِّکْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِینَ

و تذکر ده که تذکر ﺑﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺳﻮﺩ ﻣﻰ  ﺩﻫﺪ (۵۵)

متقین مردم را با لقب‌های بد نمی‌خوانند.

قرآن: ((وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِیمَانِ وَمَن لَّمْ یَتُبْ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ))

((ﻭ ﺑﺎ ﻟﻘﺐ ﻫﺎﻱ ﺯﺷﺖ ﻭ ﻧﺎﭘﺴﻨﺪ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﺻﺪﺍ ﻧﺰﻧﻴﺪ ; ﺑﺪ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻭ ﻋﻠﺎﻣﺘﻲ ﺍﺳﺖ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻧﺶ ﺑﻪ ﻟﻘﺐ ﺯﺷﺖ ﻋﻠﺎﻣﺖ ﮔﺬﺍﺭﻱ ﻛﻨﻨﺪ . ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ  ﺗﻮﺑﻪ ﻧﻜﻨﻨﺪ ، ﺧﻮﺩ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﻧﺪ .(۱۱)حجرات

وقتی یکدیگر را با لقب خوب و نیک صدا می‌زنید بین دوستان محبت ایجاد می‌شود.

ایه قرآن: بقره ۸۳

((و قولوا لناس حسنی))  با زبان خوش با مردم تکلم کنید.

ولایضار بالجار

روایت: نبی اکرم آنقدر ما را در مورد همسایه سفارش میکرد که گمان کردیم می‌خواهد برای همسایه ارث قرار بدهد.

متقی به همسایه خود ضرر نمی‌رساند زیرا  همسایه به گردن همسایه حق دارد.

سفارش اهل بیت است برای اینکه به همسایه آزار نرسانید.

انسان‌های متقی در مورد همسایه مسئولیت پذیر هستند.

ولایشمت بالمصائب

شماتت به معنی خوشحالی کردن به مصیبت دیگران است.

متقی کسی را که با مصیبت و گرفتاری دچار می‌شود شماتت نمی‌کند.

 

روایت: اگر کسی، کسی را سرزنش کند به گناهی که آن شخص از آن گناه توبه کرده باشد آن شماتت کننده از دنیا نمی‌رود تا خودش به آن گناه مبتلا شود.

خیلی مراقب باشید درمورد کسی که گناهی مرتکب شده حرفی نزنید که  غیبت است .

حدیث « الغیبه اشدّ من الزنا »

اگر پشت سرش بگویید که غیبت است و اگر گناه ناکرده ای را نسبت دهید می‌شود تهمت.

معاذالله

سعی کنید مراقب زبان باشید و درمورد کسی حرف نزنید.

وَ لاَ یَدْخُلُ فِی اَلْبَاطِلِ وَ لاَ یَخْرُجُ مِنَ اَلْحَقِّ إِنْ صَمَتَ لَمْ یَغُمَّهُ صَمْتُهُ وَ إِنْ ضَحِکَ لَمْ یَعْلُ صَوْتُهُ.

و در کار ناروا دخالت نمى‌کند، و از محدودۀ حق خارج نمى‌شود. اگر خاموش است سکوت او اندوهگینش نمى‌کند، و اگر بخندد آواز خنده او بلند نمى‌شود.

بعضی حیطه ها حیطه باطل است،  وقتی داخل آن حیطه بشوید وارد باطل شده اید و بعضی حیطه ها حق اند و از ان نباید خارج بشوید.

هرکسی از دایره حق خارج شد بطرف او نروید.

هیهات که ما رضایت بدهیم به دزدی و ظلم به مردم، بیزاری میجوییم از ظالمان به حق مردم.

حق چیست؟ حق علی بن ابیطالب است. محبت علی و راه علی حق است و هر کس خارج شود از آن به طرف باطل رفته است.

جدا شدن از علی کفر است.

ان صمت لم یغمه.

اگر سکوت کند غمگین نمی‌کند او را سکوتش.

سکوت او از روی غمگینی نیست و برای تفکر و مراقبه است.

روایت: رسول الله فرمود کسی مزه ایمان را نمی‌چشد تا سکوت نکند.

و ان ضحک لم یعل صوته

کسی به اندازه پیامبر خوشرو و خوش خنده نبود ولی هیچگاه صدای قهقهه نداشتند.

آقا امیرالمومنین آنقدر مزاح می‌کرد تا جایی که می‌خواستند غصب خلافت کنند گفتند علی مزاح می‌کند به درد خلافت نمی‌خورد.

در همه امور انسان‌های متقی تعادل را رعایت می‌کنند.

سکوت می‌کنند اما خوشرو هستند و صدا به خنده بلند نمی‌کنند زیرا وقار دارند.

وَ إِنْ بُغِیَ عَلَیْهِ صَبَرَ حَتَّى یَکُونَ اَللَّهُ هُوَ اَلَّذِی یَنْتَقِمُ لَهُ نَفْسُهُ مِنْهُ فِی عَنَاءٍ وَ اَلنَّاسُ مِنْهُ فِی رَاحَهٍ أَتْعَبَ نَفْسَهُ لِآخِرَتِهِ وَ أَرَاحَ اَلنَّاسَ مِنْ نَفْسِهِ

و اگر به او ستمى روا دارند صبر مى‌کند تا خدا انتقام او را بگیرد. نفس او از دستش در زحمت، ولى مردم در آسایشند. براى قیامت خود را به زحمت مى‌افکند، ولى مردم را به رفاه و آسایش مى‌رساند.

اگر در تمام این خطبه همین یک جمله را بگیرید خیلی راه رفته‌اید «اگر کسی به آنها ستم کند و ظلم کند صبر می‌کنند تا آنکه خداوند برای آنها انتقام بگیرد »

این نظام عالم نظام هوشمند است چون این عالم محضر خداوند است؛ اصلاً حضور خداوند است.

هر کاری که  انجام بدهید آن کار فراموش نمی‌شود و آن کار برمی‌گردد  به طرف خودتان.

ایه قرآن:

فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَرَّهٍ خَیۡرࣰا یَرَهُۥ ۷

هر کس به اندازه وزن یک مورچه  خوبی کند آن را می‌بیند.

وَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَرَّهࣲ شَرࣰّا یَرَهُۥ ۸

و هرکس به اندازه وزن مورچه ای بدی کند آن را می بیند.

در همین دنیا جوابش را می گیرد.

امکان ندارد انسان کار خوب یا بدی انجام بدهد و نتیجه‌اش به طرفش بر نگردد.

((این جهان کوه است و فعل ما ندا

سوی ما آید نداها را صدا))

کوچکترین کار و و حرف بازگشتش بسوی شماست.

(( تو پنداری که بَدگو گفت و در رفت

حسابش با کِرام الکاتبین است ))

خداوند به حضرت عیسی ع وحی کرد زنا مکن وگرنه با فرزندان تو زنا می‌شود.

کسی که برای دیگری کوچک‌ترین کار خیری انجام دهد نتیجه‌اش را می‌ گیرد.

((تو نیکی میکن و در دجله انداز که ایزد در بیابانت دهد باز))

ایه قرآن:

وَإِذَا حُیِّیتُمْ بِتَحِیَّهٍ فَحَیُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا ۗ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلَىٰ کُلِّ شَیْءٍ حَسِیبًا

هر گاه شما را تحیت و سلامی گفتند شما نیز باید به تحیت و سلامی بهتر از آن یا مانند آن پاسخ دهید، که خدا به حساب هر چیزی کاملاً خواهد رسید.

کسی یک کار نیک برای فردی انجام داد در گردن آن شخص می‌ماند تا جبران کند اگر نتوانست آن کار نیک را جبران کند حداقل باید برای او دعا کند.

زیرا روایت است که کاری در این عالم گم نمی‌شود.

بعضی وقت‌ها این عالم گنجایش عذاب بعضی ها را ندارد می افتد آن‌طرف که اگر به قیامت برسد وای به حال او.

اگر مومن خطا کند زود چوب می‌خورد ولی غیر مومن اگر خطا کند بین عمل و عقوبت او فاصله می‌افتد تا قیامت.

اگر کسی به شما ستم کرد صبر کنید بگذارید خدا انتقام بگیرد.

چوب خدا صدا ندارد اگر بزند دوا ندارد .

یک جایی حق است دنبال آن بروید و حق خود را بگیرید اما در مورد ستم در پی انتقام مباش نظام هستی روی حساب و کتاب است.

الحمدلله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

به این نوشته امتیاز دهید
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.