۱۴۰۳-۴-۲۶ شرح خطبه متقین جلسه ۱۱
️بسم الله الرحمن الرحیم️
« الحمدالله رب العالمین الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا و طبیب قلوبنا و شفیع ذنوبنا العبد المؤید الرسول المسدد المحمود الاحمد ابوالقاسم المصطفی محمد»
«««« محرم ۱۴۰۳»»»»
️السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین ع
سه شنبه ۱۴۰۳/۴/۲۶، شب یازدهم محرم(لبیک یاحسین ع)
موضوع: شرح خطبه۱۹۳ همام (متقین)
انسانهای متقی قلبشان خاشع است، ترسی که در قلب متقیان است باعث میشود خیلی از کارها را انجام ندهند، ترس از قیامت، ترس از حساب و کتاب، هر چه به خدا نزدیکتر خشوع و ترس بیشتر.
انسانی که در محضر خدا خود را می بیند ترسان است.
سهلا امره
آسان میگیرند بر دیگران کارهای دنیا را.
حریزا دینه
در امر دین به خودشان سخت میگیرند.
کوچکترین امر دین از آنها سلب نمی شود، زیرا امر خدا را بزرگ می دارند.
میته شهوته، مکظوما غیظه.
شهوت و غضب رئیس قوای حیوانی در انسان هستند.
انسان ممزوجی از حیوان و فرشته است لذا با حیوانات در خیلی چیزها اشتراک دارد.
یک بعد فرشتگی ان عقلانیت و دین ما است، انسان می تواند از حیوان پست تر و از فرشته برتر شود.
در زیارت ناحیه در مورد اباعبدالله الحسین ع:
ملائکه آسمان از صبر تو متعجب شدند.
این یعنی تو فراتر از آنهایی.
در انسانهای متقی شهوت مرده است نسبت به نامحرم.
تمام کارهایی که یک کافر انجام می دهد، مومن هم انجام می دهد مثل غذا خوردن و ازدواج کردن و… اما حلال.
و لذتی که مؤمن می برد از نعمات دنیا کافر نمی برد و این دلیل دارد که انشالله باشد برای بعد.
پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله در مورد مومنان آخر زمان فرمود:
به اصحاب خود فرمود مومنان اخر زمان ایمانشان ۵۰ برابر شما ارزش دارد زیرا در روزگاری به سر می برند بسیار سخت و اموری در میان آنان است که اگر شما بودید تحمل نمی کردید.
واقعا در دوره ی سختی زندگی میکنیم و مومن متقی باید شهوتش را کنترل کند.
اگر خشم را در سینه نگه دارید و نگذارید بیرون بریزد موجب شرح صدر شما میشود.
نفس وسعت پیدا میکند و سینه شما فراخ میشود .
تمام سختی راه در همین است که شهوت و غضب را مهار کنی.
و بخاطر همین خداوند در قرآن حضرت یوسف ع را این همه ستایش کرده است که غضبش در مقابل برادرانش و شهوتش را در مقابل زلیخا مهار کرد؛ و باید اینگونه باشید.
اگر انسان می خواهد شهوتش را حفظ کند باید چشمش را حفظ کند که نگاه روی انسان اثر می گذارد چه مرد چه زن.
نکته: درست کردن خیلی سخت است اما خراب کردن آسان است، انسانی را بخواهید خراب کنید راحت است،انسان ساختن سخت است.
بخاطر همین است که همیشه کار شیطان آسان است.
الخیرُ منهُ مأمول و الشرُّ منهُ مأمون.
از او خیر امید میرود و مردم از شرش در امان هستند.
خیلی مهم است که به کسی شر نرسانیم و سریعترین و آسان ترین شر رساندن با زبان است، غیبت و تهمت و مسخره کردن و زخم زبان زدن و… ؛ پس سعی کنیم زبانمان را به ضرر کسی نچرخانیم.
اِنْ کَانَ فِی اَلْغَافِلِینَ کُتِبَ فِی اَلذَّاکِرِینَ وَ إِنْ کَانَ فِی اَلذَّاکِرِینَ لَمْ یُکْتَبْ مِنَ اَلْغَافِلِینَ یَعْفُو عَمَّنْ ظَلَمَهُ وَ یُعْطِی مَنْ حَرَمَهُ
اگر در جمع غافلان است (به زبان خاموش و دل او به یاد خداست) پس او را در شمار ذکرگویان آرند، و اگر در جمع هشیارها باشد، او را جزو غافلان به حساب نیارند. بر آن که بر او ستم کند ببخشاید، و بر آن که وى را محروم سازد عطا فرماید.
متقی در هر مجلسی نمیرود اگر هم در مجلس غفلت نشسته؛ به یاد خدا و قیامت است.
نشسته است درحالیکه ذکر می گوید.
روایت: ((پرنده ای صید نمیشود مگر اینکه ذکرش را فراموش می کند))
انسان هم اگر ذکرش را فراموش کند شیطان یا نفس عماره شکارش میکند.
قرآن در سوره نور:(( مردانی که تجارت و خرید و فروش آنها را از یاد خدا غافل نمی کند چون در خرید و فروش هم به یاد خدا هستند))
یعنی در اوج آن سرگرمی ها خدا را یادش نمیرود ؛ بعضی ها برعکس اند یعنی در مجلس امام حسین ع هم که باشند و در مجلس ذکر هم که باشند دل آنها جای دیگر است.
یَعْفُو عَمَّنْ ظَلَمَهُ
انسانهای متقی اگر به انها ظلم شود می بخشند.
اگر به شما ظلم شد شما ببخشید خداوند خودش می داند که چه کار کند.
ایه قرآن: ((وَلْیَعْفُوا وَلْیَصْفَحُوا ۗ أَلَا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ))
باید مؤمنان عفو و صفح پیشه کنند و از بدیها درگذرند، آیا دوست نمیدارید که خدا هم در حق شما مغفرت (و احسان) فرماید؟
در مصباح الشریعه امام صادق ع :
((کسی می تواند دیگران را عفو کند که اسم
العفُوّ خداوند در قلبش ظهور کرده باشد
عفو الهی خود او را گرفته باشد و این شخص می تواند دیگران را عفو کند))
پس آنهایی که زود میبخشند دیگران را خودشان مورد عفو الهی قرار گرفته اند.
وَ یُعْطِی مَنْ حَرَمَهُ
عطا میکند به کسی که او را محروم کرده.
وَ یَصِلُ مَنْ قَطَعَهُ؛ بَعِیداً فُحْشُهُ، لَیِّناً قَوْلُهُ، غَائِباً مُنْکَرُهُ، حَاضِراً مَعْرُوفُهُ، مُقْبِلًا خَیْرُهُ، مُدْبِراً شَرُّهُ؛
به آن کس که با او قهر کرده مىپیوندد، از سخن زشت دور، و گفتارش نرم، بدىهاى او پنهان، و کار نیکش آشکار است. نیکىهاى او به همه رسیده، آزار او به کسى نمىرسد.
کسی قطع رحم کند عمرش کوتاه میشود.
کسی که برای صلح اول پایش را جلو میگذارد ثوابش خیلی بیشتر است از کسی که صلح را می پذیرد.
بَعِیداً فُحْشُهُ
امیرالمومنین علیه السلام فرمود: دوست ندارم شیعیان من دشنام بدهند.
ارزش انسان با دشنام دادن پایین میآید.
لَیِّناً قَوْلُهُ
کلام انها زیباست.
نکته: دل انسانها قابل نفوذ است و دل بعضی ها غیر قابل نفوذ است؛ برای اینکه حرفمان روی دیگران تاثیر بگذارد چکار باید کرد؟
خداوند به حضرت موسی و هارون فرمود: زد فرعون بروید و با او به نرمی سخن بگویید بلکه متذکر شود؛ یعنی اگر تندی کنید او جلوی شما جبهه می گیرد. نرم سخن بگویید تا به حرفتان گوش کند.
شما هم حتی با بچه خودت و همسرت به نرمی سخن بگو تا گوش کند، با دعوا و تندی سخن بگویید کسی حرفتان را گوش نمی کند.
نکته: استادی نامه نوشت به یک ولی خدا که شاگردانم به حرفم گوش نمی کنند ! در جواب او فرمود: تو خودت به حرف گوش نکردی تا دیگران به حرف تو گوش دهند.
اول استاد باید خودش گوش کننده باشد و مطیع بشود تا بعد دیگران از او اطاعت کنند.
روایت: رسول خدا ص فرمود: زمانی می آید منکر معروف میشود و معروف منکر میشود ؛ الآن شده است!
فرمود: کارهای ناشایست از او غایب است، کار بدی از متقی نمی بینید و کارهای خوب او نمایان است، پس آنچه از او می بینید فقط خوبی است.
و خیرش رو آورنده است ؛ خیرش از روبرو درحال آمدن است و شرش ادبار کننده است یعنی پشت کرده و انگار دارد می رود پس هیچگاه شر نمی آید نه بسوی خودش نه بسوی کسی.
حضرت تشبیه میکند: انگار خیر و شر دوتا انسان اند که شر دارد میرود و پشت به تو است و اما آن خیر اقبال کرده و دارد می آید.
فِی الزَّلَازِلِ وَقُورٌ وَ فِی الْمَکَارِهِ صَبُورٌ
در زلزله ها خیلی با وقار است.
خود کلمه وقار به معنی سنگین است.
انسان با وقار انسانی است که سبک نیست.
در حوادث ها که طرف را تکان می دهد یا جامعه را تکان میدهد انسان متقی باوقار و سنگین است.
در مکاره و گرفتگی ها انسان متقی خیلی صبور است و صبر میکند.
یکی از حکما فرمود: برای اینکه صبور باشید یا با وقار باشید بنشین پیش خودت برانداز کن ببین راهی برای درست کردن و جبران کردن این واقعه هست یا نیست؟!
از این دو حال خارج نیست. مثلا یکی از عزیزانت از دنیا رفته است کاری نمی توانید بکنید اما یک موقع مالت را بردن می توانید پس بگیرید. ببین اگر می توانی کاری کنی بنشین و چاره کار کن و اگر نمی توانی کاری کنی پس صبور باش چون جزع و فزع تو کاری از پیش نمی برد.
در هر دو صورت آن وقار و صبر خودت را حفظ کن و این جوری می توانید در برابر مشکلات وقور و صبور باشید، محاسبه کن اگر می توانی چاره ی کار کن و گرنه بگذر.
مصیبت انسان را صبور میکند. انسان در مصیبتها باید آن وقار و صبر خودش را حفظ کند .
تنها مصیبتی که صبر و وقار بر نمی دارد مصیبت اباعبدالله ع است.
الحمدلله علی الولایه