ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۰-۵-۹ رب الجنود، تفسیر سوره بروج

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع:

رب الجنود (تفسیر سوره بروج)

شنبه ۱۴۰۰/۵/۹
یک مطلبی که ازطرف اشموئیل نبی الله عنایت شد خواستیم مطرح کنیم، داستان از اینجا شروع شد که چند روز بعد از عید غدیر مشرف شدیم به حرم اشموئیل نبی الله، چند روز هم مانده به محرم، بعد از توسلی که پیدا کردیم به ایشان و عنایتی که از جانب ایشان بود وقتی برگشتیم از زیارت بنده دیدم کلمه‌ای بر زبانم جاری می‌شود و رها نمی‌کند مرا و آن کلمه《 رب الجنود 》است، رب الجنود، رب الجنود، اول گفتم شاید کلمه قرانی است ولی دیدم که نخیر در قران نیست وقتی جستجو کردم در اینترنت با تعجب دیدم ابن یک کلمه‌ای از کتاب مقدس است یعنی از کتاب ارمیای نبی، خب حضرت اشمائیل هم جزو انبیای بنی اسراییل هستند

این کلمه رب الجنود از پیش گویهای حضرت ارمیا در مورد آقا اباعبدالله الحسین است که بنده عبارت ترجمه عربی را میگویم و بعد به فارسی ترجمه می‌کنم
می‌فرماید: فَهذَا الْیوْمُ لِلسَّیدِ رَبِّ الْجُنُودِ یوْمُ نَقْمَهٍ لِلانْتِقَامِ مِنْ مُبْغِضِیهِ، فَیأْکلُ السَّیفُ وَیشْبَعُ وَیرْتَوِی مِنْ دَمِهِمْ. لأَنَّ لِلسَّیدِ رَبِّ الْجُنُودِ ذَبِیحَهً فِی أَرْضِ الشِّمَالِ عِنْدَ نَهْرِ الْفُرَاتِ.

ترجمه (پس این روز برای سید رب الجنود روز نغمت و انتقام از دشمنان اوست پس شمشیرش به‌قدری خون خورده و نوشیده که سیراب می‌شود چراکه سید رب الجنود را سر بریده و قربانی در زمین شمال در کنار نهر فرات است)
شارحان کتاب مقدس گفته‌اند پیش‌گویی حضرت ارمیا متحقق نشده مگر در مورد اباعبدالله الحسین چون می‌فرماید که برای سید رب الجنود ذبیحه، سر بریده و قربانی هست در کنار نهر فرات و هیچگاه از اولاد انبیاء در کنار نهر فرات سر بریده نشدند.
ابن عبارت خیلی بنده را گرفته بود به عنایت حضرت اشمائیل نبی الله مطلبی برایم باز شد که سوره بروج در مورد آقا سیدالشهداست و این مطلبی است که هیچ مفسری عنوان نکرده
. ما هم به‌اختصار فقط مطلب را توضیح می‌دهیم.

کلمه رب الجنود یعنی صاحب لشگریان، صاحب لشگرها یا پروردگار لشگرها در خود قران شبیه این کلمه آمده در چند جا مثلاً وَ ما یعْلَمُ جُنُودَ رَبِّک إِلَّا هُوَ، ویا وَلِلَّهِ جُنودُ السَّماواتِ وَالأَرضِ …، برای خداوند است لشگریان آسمان‌ها و زمین که چند بار در قرآن آمده و در سوره مدثر، وَ ما یعْلَمُ جُنُودَ رَبِّک إِلَّا هُوَ، و نمی‌داند لشگریان پروردگار تو را مگر او، بعد دنبالش می‌فرماید وَمَا هِی إِلَّا ذِکرَیٰ لِلْبَشَرِ، و این نبست مگر تذکری برای بشر و ما یعلم جنود ربک الا هو، لشگریان پروردگار تو را جز او نمی‌داند، این تذکری است برای بشر، بشر چه کسی است؟ بشر رسول‌الله است، قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَر مِثْلُکُمْ، بگو به‌درستی که من بشر هستم، اینجا هم می‌فرماید، این تذکری است برای بشر، تذکری برای رسول‌الله است، چرا؟ اینکه لشگریان پروردگار تو را جز او نمی‌داند تذکری است برای رسول‌الله؟ چرا تذکر و دلگرمی برای رسول‌الله است، شیطان جنودی دارد وَجُنُودُ إِبۡلِیسَ أَجۡمَعُونَ، لشگریانی دارد ابلیس، فرعون لشگریانی دارد، انسان‌های غیر الهی لشگریانی دارند، اما به رسول اکرم ص می‌گوید تو نگران نباش وَ ما یعْلَمُ جُنُودَ رَبِّک إِلَّا هُوَ، در سوره مدثر است، پس یک لشگر کشی در راه است که به رسول‌الله خداوند دلگرم می‌کند که رب الجنود است،
آن عبارتی که از کتاب حضرت ارمیا خواندیم که لِلسَّیدِ رَبِّ الْجُنُودِ، شمشیرش سیراب می‌شود از خون، ممکن است مظهر آن امام زمان عج باشد، با این مقدمه می‌رویم سراغ سوره بروج در آیه ۱۷ سوره بروج می‌فرماید هَلْ أَتاک حَدِیثُ الْجُنُودِ، آیا خبر لشگریان به تو رسید، پس لشگر خدا در مقابل لشگر کفار است که فرعون و ثمود باشند
بروج در روایت داریم سماء، رسول‌الله است

تفسیری بر سوره بروج

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ
وَالسَّمَآءِ ذَاتِ الْبُرُوجِ
قسم به اسمانی که دارای بروج است که رسول اکرم می‌فرماید سماء من هستم و بروج امامان اهل‌بیت هستند.
خداوند در این سوره قسم می‌خورد به رسول‌الله و ائمه اطهار،
ای‌ات کوتاه و رمزآلود است

وَالْیوْمِ الْمَوْعُودِ
روز وعده داده شده کدام روز است
روز ظهور امام زمان و روز انتقام است

وَشَاهِدٍ وَمَشْهُودٍ
بحث، شهود، شهادت، شهید است، بعد از قسم‌ها خداوند می‌آید سراغ شهادت، شهادت چه کسی، می‌فرماید

قُتِلَ أَصْحَابُ الْأُخْدُودِ
النَّارِ ذَاتِ الوقود
إِذْ هُمْ عَلَیهَا قُعُودٌ
وَهُمْ عَلَیٰ مَا یفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِینَ شُهُودٌ
کشته باد اصحاب الاخدود
امیرمومنان می‌فرماید این اتفاق در سه جا افتاده و داستانش اینکه عده‌ای ایمان آورده بودند به پروردگارشان و پادشاه کافر می‌گفت، یا برما سجده می‌کنید یا وارد آتش می‌شوید آتشی که گرداگرد آنان را گرفته بود
از رسول‌الله روایت شده زنی بود با بچه شیرخوار در بغل داشت می‌رفت طرف آتش که دلش برای کودکش سوخت خواست برگردد که
بچه‌اش به صدا درآمد گفت با من وارد آتش شو
اینجا چقدر بحث شهادت است

وَمَا نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلَّا أَنْ یؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ ﴿۸﴾
و بر آنان عیبی نگرفته بودند جز اینکه به خدای ارجمند ستوده ایمان آورده بودند (۸)
خداوند دارد می‌گوید در طول تاریخ مؤمنین فقط به خاطر ایمان خود کشته شدند، این‌ها را برای مؤمنین این امت مثل سید الشهداء می‌گوید که اباعبدالله گناهی نداشت فقط ایمان به خدا داشت

الَّذِی لَهُ مُلْک السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاللَّهُ عَلَی کلِّ شَیءٍ شَهِیدٌ ﴿۹﴾
همان [خدایی] که فرمانروایی آسمان‌ها و زمین از آن اوست و خدا [ست که] بر هر چیزی گواه است (۹)

إِنَّ الَّذِینَ فَتَنُوا الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ ثُمَّ لَمْ یتُوبُوا فَلَهُمْ عَذَابُ جَهَنَّمَ وَلَهُمْ عَذَابُ الْحَرِیقِ ﴿۱۰﴾
کسانی که مردان و زنان مؤمن را آزار کرده و بعد توبه نکرده‌اند ایشان راست عذاب جهنم و ایشان راست عذاب سوزان (۱۰)
فتنه بزرگ‌تر از قتل است الفتنه اکبر من القتل …یعنی دایره فتنه وسیع‌تر از کشتن است پس شاید کسی خود مباشر قتل نباشد اما جزو فتنه باشد

إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ذَلِک الْفَوْزُ الْکبِیرُ ﴿۱۱﴾
کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده‌اند برای آنان باغ‌هایی است که از زیر [درختان] آن جوی‌ها روان است این است [همان] رستگاری بزرگ (۱۱)

إِنَّ بَطْشَ رَبِّک لَشَدِیدٌ ﴿۱۲﴾
آری عقاب پروردگارت سخت سنگین است (۱۲

این آیات آهنگش قهری است و کوبنده است
هَلْ أَتاک حَدِیثُ الْجُنُودِ «۱۷» فِرْعَوْنَ وَ ثَمُودَ «۱۸»…
اینجا جنود فرعون و ثمود است
چرا فرعون و ثمود را فرمود
فرعون یک نفر است، نمی‌گوید قوم فرعون …اما ثمود یک ملت است
از رسول‌الله و امیرالمؤمنین ع روایت است آنچه در امت‌های دیگر اتفاق افتاده نعل بالنعل در این امت اتفاق می‌افتد

فرعون کسی بود برتری‌جویی کرد در زمین تا جایکه می‌گفت انا ربکم الاعلی، من خدا هستم، یعنی تحت فرمان هیچ‌کس نیستم و به حضرت موسی گفت، اگر خدایی غیر من بگیری زندانیت می‌کنم، پس فرعون نماد یک پادشاه ستمگر و خودکامه و کافر است و اخلاق آن‌ها را در قران گفته، فرعون اسم یک نفر است و ثمود اسم یک امت است
ثمود چه کسانی بودند

صحبت جنود و لشگریان است و ثمود پیامبرشان حضرت صالح است معجزه ظاهر و باهر آورد، دل صخره شکافته شد وناقه ای بیرون آمد…
این ناقه الله است، به بدی به این دست نزنید و …
اما آن‌ها آیت خدا را کشتند

در سوره فصلت آیه ۱۷
وَأَمَّا ثَمُودُ فَهَدَینَاهُمْ فَاسْتَحَبُّوا الْعَمَیٰ عَلَی الْهُدَیٰ فَأَخَذَتْهُمْ صَاعِقَهُ الْعَذَابِ الْهُونِ بِمَا کانُوا یکسِبُونَ
خودشان می‌خواستند کور باشند این‌ها نادان نیستند چون هدایت کردیم آن‌ها را، در این امت لشگری که این‌گونه باشد آن‌هایی هستند که در کربلا آمدند، مسلمان هستند و هدایت شده‌اند و فرعون همان یزید است
هَلْ أَتاک حَدِیثُ الْجُنُودِ …
همانا که حسین تو را می‌کشتند
فرعون و ثمود
فرعون آن یزید است فساد در زمین می‌کند و ثمودی که هدایت شدند ولی کوری را بر هدایت برگزیدند خودشان می‌خواستند کور باشند چون در کربلا امام حسین ع حجت را بر آن‌ها تمام کرد

بَل‌ِ الَّذِین‌َ کَفَرُوا فِی تَکذِیب‌ٍ
امام صادق فرمود اختلاف ما با بنی امیه در این بود ما می‌گفتیم خدا هست آن‌ها می‌گفتند خدا نیست، شاید در ظاهر معاویه نماز می‌خواند اما در باطن اعتقاد به رسول خدا هم نداشت

وَاللَّهُ مِنْ وَرَائِهِمْ مُحِیطٌ ﴿۲۰﴾
باآنکه خدا از هر سو بر ایشان محیط است (۲۰)
بَلْ هُوَ قُرْآنٌ مَجِیدٌ ﴿۲۱﴾
آری آن قرآنی ارجمند است (۲۱)
فِی لَوْحٍ مَحْفُوظٍ ﴿۲۲﴾
که در لوحی محفوظ است (۲۲)
وراء آن قسمتی است که انسان علم به آن ندارد
ازآنجاکه این‌ها نمی‌داند خدا به این‌ها احاطه دارد
بَلْ هُوَ قُرْآنٌ مَجِیدٌ… او چه کسی است، آقا سیدالشهداست،
امیرالمؤمنین فرمود انا قران الناطق،
یک تعبیر این سه آیه، یک تأویلش امام زمان است، هم نام رسول‌الله است سه تا میم بکار رفته، محیط، مجید محفوظ،
اگر آن‌ها کشته شدند و اباعبدالله را کشتند اما منتقم می‌آید، کسیکه احاطه دارد که این جنود در اختیار خداست، قران مجید است، آن قران احاطه دارد از انجایکه این‌ها نمی‌دانند، ختم می‌کند آیه را فی لوح محفوظ، در لوحی حفظ شده که امام زمان حفظ شده هست، او قران مجید است با مجد و عظمت است و آن‌هایی که آمدند برای کشتن اباعبدالله آن‌ها تکذیب قران و اسلام کردند در زیارت اباعبدالله می‌خوانیم

قتلوا … به قتل تو اسلام را کشتند حالا هزار نماز و قران بخواند، عمر سعد در کوفه مسجدها ساخت برای پیروزی بر اباعبدالله، حجت خدا را به شهادت رساند
قران مجید فی لوح محفوظ… یک تأویل آن خون خود اباعبدالله است که حفظ‌شده است ۱۴۰۰ سال خیلی امری است یک قضیه حفظ بشود و کسی نتواند نابود کند

بل هو …یک تأویل دیگه امام زمان است، هم به آقا سیدالشهداء برمی‌گردد و هم به آقا امام عصر که احاطه دارد، مقام ولایت احاطه دارد حجت‌الله است که قران مجید است و فی لوح محفوظ است، لوح محفوظ ولایت است و این‌ها مظاهرش هستند.

حالا این‌ها کشته شوند و برای این‌ها لشگر کشی کنند هر چه کنند نمی‌توانند ولایت را نابود کنند چون ولایت قران مجید و فی لوح محفوظ هستند و حقیقت این‌ها محفوظ است، وقتی اجنه در کربلا کمک آقا آمدند فرمود من خودم اگر بخواهم این‌ها را نابود می‌کنم من از شما تواناتر هستم قدرتی که امام دارد و احاطه به عالم دارد اصلاً امام به اذن خودش کشته می‌شود.

ابن رب الجنود و پیامبر اشموئیل دری را به روی ما باز کرد.
الحمدلله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.