ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

قتل حضرت مسیح ع

بسم الله الرحمن الرحیم

النساء
وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِیحَ عِیسَى ابْنَ مَرْیَمَ رَسُولَ اللَّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَٰکِن شُبِّهَ لَهُمْ وَإِنَّ الَّذِینَ اخْتَلَفُوا فِیهِ لَفِی شَکٍّ مِّنْهُ مَا لَهُم بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا اتِّبَاعَ الظَّنِّ وَمَا قَتَلُوهُ یَقِینًا
ﻭ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﮔﻔﺘﺎﺭِ [ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﺩﺭﻭﻍ ]ﺷﺎﻥ ﻛﻪ ﻣﺎ ﻋﻴﺴﻲ ﺑﻦ ﻣﺮﻳﻢ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﻛﺸﺘﻴﻢ . ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﻲ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺭﺍﻧﻜﺸﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺩﺍﺭ ﻧﻴﺎﻭﻳﺨﺘﻨﺪ ، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻣُﺸﺘﺒﻪ ﺷﺪ [ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺧﺎﻃﺮ ﺷﺨﺼﻲ ﺭﺍ ﺑﻪ ﮔﻤﺎﻥ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻋﻴﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﺩﺍﺭ ﺁﻭﻳﺨﺘﻨﺪ ﻭ ﻛﺸﺘﻨﺪ ] ; ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺍﻭ ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﻛﺮﺩﻧﺪ ، ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻭﺿﻊ ﻭﺣﺎﻝ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺷﻚ ﻫﺴﺘﻨﺪ ، ﻭ ﺟﺰ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﺍﺯ ﮔﻤﺎﻥ ﻭ ﻭﻫﻢ ، ﻫﻴﭻ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﻭ ﻋﻠﻤﻰ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ، ﻭ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺍﻭ ﺭﺍ ﻧﻜﺸﺘﻨﺪ .(٧۵١)
قولهم ودر این آیه در قول آنان چند وجه را ذکر فرمود
۱ شبهه شبه لهم
۲ اختلاف اختلفوا فیه
۳ شک لفی شک
۴ علم مالهم به من علم
۵ ظن اتباع الظن
۶ یقین وماقتلوه یقینا که آخرهمه آمده وخلاف گفتار آنان هم هست چون در روایت آمده کمترین چیزی که به آدمیان داده شده یقین است
پس قول انسانها در رابطه با یک موضوع میتواند محصول شبهه باشد یامحصول اختلاف ویا ازسر شک باشدویا علم ویا پیروی از ظن وگمان والبته یقین که بسیار نادر است،

والبته میتوان اینگونه گفت
که آنان در مورد قتل حضرت مسیح ع دچار شبهه شدند لذا اختلاف کردند وچون اختلاف کردند به شک افتادند وچون به شک افتادند علم به آن پیدا نکردند لذا پیروی از ظن وگمان کردند ودست آخر به یقین نرسیدند

پس نتیجه اینکه شبهه باعث اختلاف میشود واختلاف ایجاد شک میکند ووقتی شک آمد علم پیدا نمیشود وچون علم نباشد آدمی پیروی ظن وگمان میکند وآخرش هم به یقین نمیرسد.
متن:استاد معماریان

سایت ادبستان معرفت-استاد محمد مهدی معماریان ساوجی.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.