۱۴۰۳-۶-۳۰ ولادت رسول الله ص
بسم الله الرحمن الرحیم
«الحمدالله رب العالمین الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا و طبیب قلوبنا و شفیع ذنوبنا العبد المؤید الرسول المسدد المحمود الاحمد ابوالقاسم المصطفی محمد»
جمعه۱۴۰۳/۶/۳۰، شب میلاد خاتم انبیاء
موضوع: ولادت خاتم انبیاء
نام پدر ایشان، عبدالله ابن عبدالمطلب بود و زمانی که رسول الله دو ماه داشت از دنیا رفتند.
نام مادرش آمنه بنت وهب بود.
روایت: نبی اکرم یک نور ظاهری داشت که وقتی در تاریکی شب راه میرفت ظلمت شب کنار میرفت و کوچه روشن میشد، در امامان اهل بیت هم این نور بود و هست.
حدیث: در اصول کافی در مورد چهره رسول الله از امام حسن ع: قامت ایشان میانه بود، رنگ صورتشان سفید همراه با سرخی آمیخته بود، ابروان تقریباً پیوسته، چشمان سیاه و گردن بلند و کشیدهای داشتند، موقع راه رفتن به جلو خم میشدند، دستان رسول الله گوشتی و نسبتاً کشیده بود، در بدنش از سینه تا ناف یک خط مو کشیده شده بود،
//این که میگویند آن خوشتر ز حسن
یار ما این دارد و آن نیز هم//
یعنی رسول الله ص هم زیبا بودند هم نمکین.
زیباترین راه رفتن قدم کوتاه برداشتن است.
در اخبار امده، در جنگ احد سنگی پرتاب شد و به دهان رسول الله خورد و دندان ایشان شکست و جالب است که در اخبار آمده ایشان با نمکتر شده بودند.
خود رسول اکرم فرمودند من از حضرت یوسف نمکم بیشتر است.
در روایت آمده از امام رضا علیه السلام علم را نزد زیبا رویان فراگیرید، در روایت دیگر: بر شما باد بر سیاه چشمان و نمکین صورتان.
ـ حافظ:
مرا مهر سیه چشمان ز سر بیرون نخواهد شد.
روایت: چرا آنها که نماز شب میخوانند صورت آنها یک نور خاصی پیدا میکند؟!! چون با خدای خود خلوت میکنند نور خدا در صورت آنها نمایان میشود.
به فرموده علامه حسنزاده آملی: رسول خدا خاتم الانبیاء اول شخص در نظام عالم است.
اینکه میفرماید اول شخص نظام هستی، فقط در بین انسانهایی که در زمان ایشان بودند نیست؛
آیا این مطلب استناد قرآنی دارد؟ بله دارد.
آنقدر در قرآن آیاتی در وصف پیامبر ص هست
اما وقتی میآیی از پیامبر ص صحبت کنی
مخالفان فقط این آیه را بلد هستند:
قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُکُمْ یُوحَىٰ
ﺑﮕﻮ: ﺟﺰ ﺍﻳﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﻣﻦ ﻫﻢ ﺑﺸﺮﻱ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺷﻤﺎﻳﻢ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﻦ ﻭﺣﻲ میشود.
بله من ظاهرم مثل شما بشر است؛ یعنی انسانم، ورای انسان نیستم.
اما به من وحی میشود، و وحی انواع و مراتبی دارد.
همهی بحث سر همین وحی است که انسان بجایی میرسد که خودش میشود وحی؛ خودش میشود وحی مجسم.
النجم
إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوحَىٰ
ﺍﻭ ﭼﻴﺰﻱ ﺟﺰ ﻭﺣﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻧﺎﺯﻝ میشود،
ﻧﻴﺴﺖ . (۴)
نیست او، نگفت کلام او.
یعنی پیغمبر اکرم ص متصل به ملکوت است.
النجم
وَمَا یَنطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ
ﻭ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﻫﻮﺍ ﻭ ﻫﻮﺱ ﺳﺨﻦ نمیگوید . (۳)
پیامبر اکرم ص از هوای خودش حرف نمیزند
خودش وحی مجسم است؛ متصل به ملکوت است.
فکر نکنید وحی اینست که یکی میآید و در گوش نبی چیزی میگوید و میرود، بله در زمانی مشخص به امر پروردگار ملائکه بر قلب نبی
نازل میشوند اما باید بدانیم که رسول الله ص خودش وحی مجسم بود و دائماً متصل به ملکوت بود، وحی که فقط نزول فرشته نیست!
جبرائیل رئیس ملائکه است و تمام ملائکه مطیع
اویند. حضرت جبرائیل بسیار عظمت دارد.
حدیث:
پیامبر ص چه عظمتی دارد که وقتی حضرت
جبرائیل خدمت ایشان میرسید مثل عبد در مقابل اربابش مینشست.
همین که اسم پیامبر ص میآمد امام صادق ع
به احترام ایشان آنقدر خم میشد که صورتش محاذی زمین قرار می گرفت.
حالا اینکه اول شخص نظام هستی رسول الله است در قرآن آمده؟
بله داریم:
الزخرف
قُلْ کِن کَانَ لِلرَّحْمَٰنِ وَلَدٌ فَیَنَا أَوَّلُ الْعَابِدِینَ
ﺑﮕﻮ: ﺍﮔﺮ ﺑﺮﺍﻱ ﺭﺣﻤﺎﻥ ﻓﺮﺯﻧﺪﻱ ﺑﻮﺩ، ﻣﻦ ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﭘﺮﺳﺘﻨﺪﻩ ﺑﻮﺩم . (۸۱)
مترجمان و مفسران چنین ترجمه کردهاند که:
من اولین پرستندهی فرزند خدا بودم.
اما معنای دیگری هم دارد:
من در میان عابدان رتبه اول را دارم
و عابدان چه کسانی اند؟ در سوره انبیاء
خداوند انبیاء را میفرماید عابدین هستند
- وَکَانُوا لَنَا عَابِدِینَ•
الأنبیاء
وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّهً یَهْدُونَ بِیَمْرِنَا یَأَوْحَیْنَا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الکخَیْرَاتِ وَیِقَامَ الصَّلَاهِ وَإِیتَاءَ الزَّکَاهِ وَکَانُوا لَنَا عَابِدِینَ
ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﭘﻴﺸﻮﺍﻳﺎﻧﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻣﺎ [ﻣﺮﺩم ﺭﺍ] ﻫﺪﺍﻳﺖ میکردند، ﻭ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩﻥ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﻧﻴﻚ ﻭ ﺑﺮﭘﺎ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﻧﻤﺎﺯ ﻭ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﺯﻛﺎﺕ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻭﺣﻲ ﻛﺮﺩﻳﻢ، ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻓﻘﻂ ﭘﺮﺳﺘﺶ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﺎ ﺑﻮﺩﻧﺪ . (۷۳)
معنای آیه:
بگو اگر برای خدا فرزندی بود البته باید بهترین را انتخاب میکرد و بهترین عابدین من هستم که
اولین عابدین هستم، همه نظام هستی عابد هستند و اول عابدین رسول الله ص است.
و خداوند منزه است از اینکه فرزندی داشته باشد،
آنهایی که برای خدا فرزند قائل شدند فکر کردند خدا زوج است؛ خدا خودش زوج ندارد
«قل هوالله احد» بگو خدا یکتاست
زوجیتی در کار نیست؛ احدیت است نه واحد!
اصلاً جابی ندارد برای دومی و پسر و زن و این حرفها!!
امیرالمومنین ع سلطان موحدان و قبله عارفان است که در تاریخ ادیان الهی کسی مثل ایشان نداریم مخصوصاً از نظر گفتار و نوشتار.
شما یک نفر از انبیاء و اوصیا را بیاورید که مثل خطبههای امیرالمومنین ع گفته باشد!
ما گشتیم نبود، در آن چیزی که بدست ما رسیده نبود!
ایشان فرمود: من بندهای از بندگان رسول الله ص هستم.
«أنا عبد من عبید محمد (صلی الله علیه وآله)»
اما اعراب جاهل میآمدند دراز میکشیدند دست میگذاشت زیر چانهشان و میگفتند یا محمد حدیث بگو! ووو….
امیرالمومنین ع به اصحاب یاد میداد که چگونه با پیامبر خدا ص همراه باشید و چگونه به سخنانش گوش کنید، وقتی رسول الله حرفی را میفرمود تمام میشد و برای امیرالمؤمنین حکم میشد.
«امیرالمومنین ع تسلیم محض بودند و بنده
مطیع رسول الله بودند، فقط میفرمود هر چه رسول الله ص میفرماید»
امیرالمؤمنین به دیگران یاد میداد که مثلاً اگر رسول الله در جمع به تو نگاه کرد یعنی دارد مطلبی را فقط به تو میگوید،
اگر سکوت کرد سکوتش معنا دارد ولی اینها
این حرفها را نمیفهمیدند.
حجت خداست که ادب محضر را یاد میدهد.
رسول الله ص رسول رحمت است،
رسول مهربانی است.
این رسول مهربان میان این عربهای وحشی
چه میکرد؛
کسانی که بچه خودشان را زنده بگور میکردند!
پیامبری که اول مقام را دارد در میان عوالم؛ اول رتبه را دارد در مقام ولایت:
یک موقع بحث ولایت بحث رهبری و امامت
است این یک حرفی است اما یک موقع بحث
از ولایت یعنی مقامات قرب الهی یعنی نزدیکی
به خداوند، که انسانها در قرب به خداوند متفاوت هستند.
اما این را وقتی میشود بفهمیم که
«انا اول العابدین» را بفهمیم،
یعنی پیامبر ص زیاد نماز میخواند؟
نه رتبه ایشان در ولایت است و رتبه ولایت
همان چیزی که وهابیت الآن نمیفهمد.
حتی اهل سنت یا علمای شیعه هم نمیفهمند چرا؟
چون فکر میکنند انسان همین بدن خاکی است،
دیگر روح و نفس و تجرد نفس را نمیفهمد،
قائل به معاد هم هست میگوید انسان وقتی
مرد خاک شد و رفت حالا دوباره در قیامت زنده
میشود و چیزی به عنوان روح و نفس قائل
نیستند!
میگویند شما که متوسل میشوید قبر پرستید!؟
پیامبر ص مرد رفت تمام شد.
خدا فقط در روز قیامت زنده میکند و…
الآن وهابیت هم همین را میگویند…
علامه حسن زاده آملی، چرا این همه کتاب نوشتند از معرفت نفس؟
زیرا این بحث ولایت از معرفت نفس نشات میگیرد.
آیه قرآن:
سوره آل عمران
وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ
ﻭ ﻫﺮﮔﺰ ﮔﻤﺎﻥ ﻣﺒﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﻛﺸﺘﻪ ﺷﺪﻧﺪ مردهاند، ﺑﻠﻜﻪ زندهاند ﻭ ﻧﺰﺩ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﺭﻭﺯﻱ ﺩﺍﺩﻩ میشوند . (۱۶۹)
ویا اینکه: ((وَاسْأَلْ مَنْ أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِکَ مِنْ رُسُلِنَا))
(بپرس از رسولانی که قبل از تو فرستادیم)
اگر زنده نبودند نمیفرمود از آنها سوال کن.
((قِیلَ ادْخُلِ الْجَنَّهَ قَالَ یَا لَیْتَ قَوْمِی یَعْلَمُونَ ﴿۲۶﴾))
گفته شد به بهشت درآی گفت ای کاش قوم من میدانستند (۲۶)
بهشت الآن هست.
قِیلَ ادْخُلِ الْجَنَّهَ …
وقتی مومن آل یاسین شهید شد گفتند داخل در
بهشت شو پس بهشت هست که گفت داخل شو…
وقتی مانند ابن تیمیه مطلب را نفهمی و دشمنی کنی آنوقت ولایت برایت معنایی ندارد مقامات معنایی ندارد ووو
لذا پیغمبر ص را یک آدم معمولی میدانند.
جناب مولانا:
/شیر را بچه همیماند بدو
تو به پیغمبر چه میمانی بگو/
/ کتاب فضل تو را آب بحر کافی نیست
که تر کنم سر انگشت و صفحه بشمارم /
پیامبر ص فرمود:
امتم برایم متمثل شدند گروه گروه
و برای آنها دعا کردم
و این آیه را میخواندند:
المائده
إِن تُعَذِّبْهُمْ فَکِنَّهُمْ عِبَادُکَ وَإِن تَیْفِرْ یَهُمْ فَإِنَّکَ أَنتَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ
ﺍﮔﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻋﺬﺍﺏ ﻛﻨﻲ، ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺗﻮﺍﻧﺪ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻣﺮﺯﻱ، ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺗﻮﻳﻲ ﻛﻪ ﺗﻮﺍﻧﺎﻱ ﺷﻜﺴﺖ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮ ﻭ ﺣﻜﻴﻤﻰ . (۱۱۸)
فرمود:
امتم برایم متمثل شدند و من گناه شیعیان علی
را بدوش کشیدم.
لذا رسول الله ص استغفار میکرد برای شیعیان
امیرالمومنین ع؛ لذا نمیتوانیم بگوییم برای ما
دعا کنید برای ما دعا کرده است و ما باید قدر
بدانیم، کاری نبوده برای ما نکنند.
این شبها ذکر میخواهید بگویید فقط
بگویید:
اللهم صل علی محمد وآل محمد و عجل فرجهم
الحمدلله علی الولایه