حدیث سی و هشتم

به شرح استاد محمد مهدی معماریان:

لح- سید بن طاوس رضوان الله تعالى علیه در اقبال (ص ۶۸۵ ط رحلى در اعمال ماه شعبان) درباره مناجات شعبانیه امیر المؤمنین علیه السلام گوید: مروى عن ابن خالویه قال انها
هزار و یک نکته، ص: ۵۷۹
مناجاه امیر المؤمنین على بن ابى طالب علیه السلام و الائمه من ولده علیهم السلام کانوا یدعون بها فى شهر شعبان. این دعا که همه آن نور است بذکر این جمله مبارک تبرک مى‏جوییم:
الهى هب لى کمال الانقطاع الیک، و أنر أبصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک حتى تخرق ابصار القلوب حجب النور فتصل الى معدن العظمه، و تصیر ارواحنا معلقه بعز قدسک ….
الهى و ألحقنى بنور عزک الابهج فاکون لک عارفا و عن سواک منحرفا …
(بحار ج ۹۱ ط ۱ ص ۸۹) لط- الکافى باسناده عن حماد بن بشیر قال سمعت أبا عبد الله علیه السلام یقول: قال رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم:
قال الله عز و جل:
من أهان لى ولیا فقد أرصد لمحاربتى، و ما تقرب الى عبد بشى‏ء أحب الى مما افترضت علیه و انه لیتقرب الى بالنافله حتى أحبه فاذا أحببته کنت سمعه الذى یسمع به، و بصره الذى یبصر به، و لسانه الذى ینطق به، و یده التى یبطش بها، ان دعائى اجبته و ان سألتى اعطیته، و ما ترددت عن شى‏ء انا فاعله کترددى عن موت- المؤمن، یکره الموت و اکره مساءته.
(ج ۲ اصول کافى، کتاب ایمان و کفر، باب من أذى المسلمین و احتقرهم ص ۲۶۳) و نظیر آن روایت دیگر نیز بعد از آن روایت فرموده است که آن حدیث سى و پنجم اربعین شیخ بهائى نیز مى‏باشد. این حدیث در قرب نوافل است، و در قرب فرائض نیز روایت شده است که:
قال الله عز و جل ما یتقرب الى عبدى بشى‏ء أحب الى مما افترضته علیه، و ما زال یتقرب الى عبدى بالفرائض حتى اذا ما احبه و اذا أحببته کان سمعى الذى اسمع به، و بصرى الذى ابصر به، و یدى‏
هزار و یک نکته، ص: ۵۸۰
التى ابطش بها. بنگر تفاوت قربین تا چه حد است که در اول خداوند سمع و بصر و لسان و ید عبد مى‏شود، و در دوم به عکس که عبد سمع و بصر و ید خدا مى‏شود. از این باب قرب فرائض است که امیر علیه السلام فرمود: انا عین الله و انا ید الله چنانکه در باب نوادر کتاب توحید اصول کافى روایت شده است (ج ۱ معرب ص ۱۱۳) و روایات دیگر نظیر آن.

جلسه ۰۱ دانلود
جلسه ۰۲ دانلود

جلسه ۰۳ دانلود
جلسه ۰۴ دانلود

جلسه ۰۵ دانلود
جلسه ۰۶ دانلود

جلسه ۰۷ دانلود
جلسه ۰۸ دانلود

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.