ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

وصایای رسول خدا(ص)

“هو”
ترجمه:
وصایای رسول خدا(ص) به امیرالمومنان(ع)
بنا به نقل از:
کتاب “فتوحات مکیه” محی الدین ابن عربی
کتاب “الوصیه” جلد ۴، صفحه ی ۵۷
مترجم: استاد محمد مهدی معماریان

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمٍ
وصایای رسول خدا(ص) به امیرالمومنان(ع) ،بنا به نقل از کتاب “فتوحات مکیه” محی الدین ابن عربی، کتاب “الوحیه” جلد ۴، صفحه ی ۵۷.
شیخ بزرگوار گوید:
روایت شده است برای ما از علی بن ابیطالب (ع) که فرمود:
“وصیت کرد رسول خدا(ص) مرا. پس گفت:
یا علی ، وصیتی میکنم تو را ،پس حفظ کن آن را، چرا که تا موقعی که این وصیت را حفظ کنی ، دائماً خیر خواهی دید.
یا علی: برای مؤمن سه علامت است:
۱)نماز ۲)روزه ۳)زکات
و برای متکلف سه علامت است: ۱) در پیش رو چاپلوسی میکند.
۲) در غیاب و پشت سر غیبت میکند. ۳) در هنگام مصیبت، سرزنش میکند.
و برای ظالم سه علامت است: ۱)زورمیگوید به زیر دست خود
۲)عصیان میکند از مافوق خود. ۳)پشتیبانی میکند از ستمکاران.
و برای ریاکار سه علامت است: ۱)در نزد مردم نشاط دارد.
۲)در تنهایی کسل است. ۳)دوست دارد در جمیع امور ستایش شود.
و برای منافق سه علامت است: ۱)اگر واقعه ای حادث شود، اگر سخن گوید، دروغ میگوید. ۲)اگر وعده ای دهد، خلف وعده میکند.
و برای تنبل و تن پرور سه علامت است: ۱)آنقدر تنبلی کند تا کارش به افراط کشد. ۲)آنقدر افراط کند تا ضایع کند. ۳)آنقدر ضایع کند تا کارش به گناه می انجامد.
شایسته نیست برای عاقل که قامت راست کند مگر در سه کار: ۱)یا در تامین زندگانی و معاش ۲) یا در لذتی غیرحرام ۳) یا قدمی بردارد برای معاد.
یاعلی: از یقین است که رضایت کسی را نجویی با سخط پروردگار، و احدی را ستایش نکنی بر آنچه خدا به تو عطا کرده است،‌ و ملامت نکنی احدی را بر آنچه خدای تو آن را از تو باز داشته است.چرا که حرص حریص جلب روزی نمی کند و نخواستن شخص آن را برنمی گرداند و الله سبحانه و تعالی قرار داده است راحتی و فرج را در یقین و رضای به مقسمات الهی و قرار داده است ناراحتی و حزن را در نارضایتی به تقسیمات الهی.
یاعلی: برای هر چیز آفتی است و آفت سخن گفتن، دروغ است و آفت علم، فراموشی است. آفت عبادت ریاست و آفت خوش مجلسی ،تکبر است. و آفت شجاعت ،ستم است و آفت جوانمردی ،منت نهادن است و آفت زیبایی خویشتن بینی است و آفت حسب و خاندان داری ، فخر است و آفت حیا ضعف است و آفت کرم فخر است و آفت فضل بخل است و آفت جود اسراف است و آفت عبادت کبر است و آفت دین هوای نفس است.
یاعلی: هنگامیکه در پیش روی تو تو را ستایش کردند بگو: “اللهم اجعلنی خیرا مما یقولون و اغفرلی ما لا یعلمون و لا تؤاخذنی فیما یقولون” یعنی: “بارالها مرا از آنچه اینان از من نمیدانند و مرا به آنچه می گویند مؤاخذه مفرمای.” تا سالم بمانی در آنچه می گویند.
یاعلی: وقتی روزه گرفتی در وقت افطار بگو: “اللهم لک صمت و علی رزقک افطرت ” یعنی : بارالها برای تو روزه گرفتم و با روزی تو افطار می کنم.” تا نوشته شود برای تو اجر تمام کسانیکه در آن روز روزه گرفتند بدون آنکه از اجر آنان چیزی کاسته شود و بدانکه برای هر روزه دار یک دعای مستجاب است پس اگر در وقت افطار هنگامیکه اولین لقمه را به دهان می گذارد بگوید: ” بسم الله الرحمن الرحیم یا واسع المغفره اغفرلی” آمرزیده شود و بدانکه روزه سپر آتش است.
یاعلی: رو به خورشید و ماه منشین بلکه پشت خود را به آن دو کن زیرا رو به خورشید و ماه نشستن بیماری و درد و پشت به آنان کردن دوا است.
یاعلی: سوره “یس” را زیاد قرائت کن زیرا در قرائت “یس” ده برکت است: گرسنه ای قرائت آن نمیکند مگر اینکه سیر میشود و تشنه ای قرائت آن نمیکند مگر اینکه سیراب میشود و برهنه ای قرائت آن نمیکند مگر آنکه پوشیده می شود و مریضی قرائت آن نمیکند مگر اینکه بهبود می یابد و ترسانی قرائت آن نمیکند مگر اینکه آرامش و امنیت می یابد و گرفتاری قرائت آن نمیکند مگر اینکه گشایش می یابد و بی همسری قرائت آن نمی کند مگر اینکه ره توشه پیدا می کند و کسی که چیزی گم کرده قرائت آن نمی کند مگر اینکه گم کرده خویش را می یابد و بر بالین محتضری که در حال جان دادن است خوانده نمی شود مگر اینکه به آسانی جان می دهد و اگر کسی صبح گاهان قرائت کند آن را در امان است تا شام و اگر در شب قرائت کند آن را در امان است تا صبح.
یاعلی: سوره “حم دخان” را در شبهای جمعه قرائت کن که آمرزیده خواهی شد.
یاعلی: بعد از هر نماز “آیه الکرسی” را قرائت کن تا عزا شود به تو قلوب شاکرین و ثواب انبیا و اعمال ابرار.
یا علی: قرائت کن سوره ی “حشر” را تا محشور شوی در قیامت در حالی که از همه چیز در امانی.
یا علی: قرائت کن سوره ی “تبارک” و “سجده” را تا تو را از احوال و نگرانی های قیامت، نجات دهد.
یا علی: قرائت کن هنگام خواب سوره ی “تبارک” را تا عذاب قبر و سؤال منکر و نکیر از تو برداشته شود .
یا علی: قرائت کن “قل هو الله احد”را با وضو تا روز قیامت به تو گویند :” ای مدح کننده ی خدا ، برخیز و داخل بهشت شو.
یا علی: قرائت کن سوره ی “بقره”را چرا که قرائت آن برکت ، و ترک آن ،حسرت است و آن چیزی است که بطله یعنی ساحران آن را تاب نیاورند.
یا علی: زیاد در زیر نور خورشید منشین، چرا که بیماریهای نهفته را بر می انگیزد و لباس را می فرساید و رنگ را تغییر می دهد.
یا علی: برای امان از سوختن بگو :”سبحانک ربّی لا اله الا انت علیک توکّلت وانت ربّ العرش العظیم.” یعنی:” پاک و منزهی تو، پروردگاری جز تو نیست ،بر تو توکل کردم و تو پروردگار عرش عظیمی.”
یا علی: برای امان از وسواس بخوان: “و اذا قرات القرآن جعلنا بینک و بین الذین لا یؤمنون بالآخره حجاباً مستوراً *و جعلنا علی قلوبهم اکنّه ان یفقهوه و فی ءاذانِهم وَاِذا ذکرتَ ربِّک فی القرآنِ وَحَدهُ وَلَّواْ علی أدبارِهم نفوراً “(آیات ۴۵و۴۶اسرأ)
یا علی: برای امان از هر بیننده (یا چشم زخم زننده) بگو:”ماشاءالله کان و مالا یشاء لا یکون أشهد أنّ الله علی کلِّ شیءٍ علماً و احصی شیء عدداً و لا حول ولا قوه الا بالله.”
یا علی: زیتون بخور و خود را با آن چرب کن که هر کس زیتون بخورد و خود را با آن (یعنی روغن آن ) چرب کند ،شیطان تا چهل روز به او نزدیک نشود.
یا علی: غذایت را با نمک شروع کن و با نمک خاتمه ده،چرا که نمک شفای از هفتاد درد است که از جمله آن دردها ،جنون ،جذام ،پیسی، دردگلو، درد دندان و درد شکم است.
یا علی: در هنگام غذا خوردن ،در اوّل هر لقمه بگو:”بسم الله” وچون فروبردی بگو :”الحمدلله” که در اینصورت نویسندگان حسنات تو از نوشتن یک لحظه آسودگی نخواهد داشت ،تا آن که آن را فروگذاری .
یا علی: هنگامیکه هلال ماه را دیدی سه بار بگو: ” الله اکبر” و بعد بگو: ” والحمدلله الذی خلقنی و خلقک و قدرک منازل و جعلک آیه للعالمین ” یعنی: ” ستایش از آن خداوندی است که من و تو را آفرید و مقدر کرد برای تو منازلی را و تو را نشانه ای برای عالمیان قرار داد.” که حق تعالی به تو بر ملائکه مباهات می کند و می گوید: ” ای فرشتگان من، شاهد باشید که من این بنده را از آتش رهانیدم.”
یا علی: هنگامی که در آینه نگاه میکنی، پس بگو: “اللهمّ کما حسنتَ خَلقی فَحسِّن خُلقی و ارزقنی.”
یعنی :” بارالها، همانگونه که سیمای مرا زیبا آفریدی، اخلاق مرا نیکو قرار ده و روزیم ده.”
یا علی: هنگامیکه درنده ای را دیدی و کار بر تو مشکل شد، سه مرتبه تکبیر بگو و بگو:” الله اکبر و اجل و أَعزُّ مِمّا أخافُ و أحذر. اللهمّ إنّی أدرأبک فی نَحره و أعوذُ بکَ مِن شَرّه.” که از شرّ او کفایت خواهی شد و هنگامیکه سگی را دیدی که بروی تو پارس میکند بگو:” یا معشر الجنّ و الانس إن استطعتُم أن تَنفُذوا من أقطار السَّماواتِ و الأرض فانفذوا لا تنفذون اِلّا بِسلطان.”(الرحمن/۳)
یا علی: هنگامیکه برای حاجتی از منزلت خارج شدی، “آیه الکرسی” را قرائت کن که حاجتت برآورده خواهد شد إنشاءالله.
یا علی: در وقت وضو گرفتن بگو:” بسم الله و الصلوه علی رسول الله”
یا علی: نماز در دل شب بجای آور اگرچه به اندازه ی دوشیدن بزی باشد و بخوان خدای سبحان را در سحرگاهان که دعایت رد نخواهد شد ،چرا که حق سبحان فرماید:”والمستغفرین بالاسحار ”
یا علی: مردگان را غسل ده چرا که اگر کسی میّتی را غسل دهد ،هفتاد مغفرت نصیب او خواهد شد که اگر یکی از این آن مغفرتها ،بین جمیع خلق قسمت شود،همه را در بر خواهد گرفت .می فرماید گفتم :”یا رسول الله ،در هنگام غسل میّت چه باید گفت ؟”رسول خدا (ص) فرمود :”باید گفت:”غفرانکَ یا رحمن” تا از غسل فارغ شود.
یا علی: به تنهایی سفر مکن که شیطان همراه انسان تنهاست و از دو نفر بدور است .
یا علی : شخصی که تنها مسافرت کند، گمراه است و دو نفر نیز گمراه اند و سه نفر ،یک گروه اند .
یا علی: هنگامیکه سفری رفتی در وادیها منزل مگزین. (یعنی در دره ها و بیابانها ) چرا که مکان درندگان و مارهاست.
یا علی: سه نفری بر حیوان سوار مشوید که یکی از آنها ملعون است و آن پیش تر آنهاست.
یا علی : وقتی صاحب فرزند پسر یا دختری شدی در گوش راستش اذان بگو و در گوش چپش اقامه که شیطان ضرری به او نرساند .
یا علی : در وقتی که ماه هلال است ،یعنی شب اوّل ماه یا قرص ماه کامل است،یعنی شب چهاردهم ماه ،با همسر خود آمیزش مکن که ترس آن می رود که فرزندت بی خرد و کم عقل شود.
علی (ع) پرسید: علت آن چیست یا رسول الله؟
فرمود: چون بیشترین آمیزش اجنه با همسرانشان در این شبهاست .آیا نمی بینی که در این دو شب جنون دیوانگان گل می کند؟
یا علی: هنگامیکه سختی و مشکلی برایت پیش آمد کرد ،پس بگو:”اللّهم انّی أسألک بحقِّ محمّد وآل محمّد علیک أن تُذجیتی.”
یعنی :”خدایا بحقی که محمد و آل محمد (ص)بر تو دارند،سوگندت میدهم که نجاتم بخشی.”
و هنگامیکه خواستی داخل شهر یا روستائی شوی ،پس بگو: وقتی آن را دیدی :”اللّهم انّی أسألک خیر هذه المدینه و خیر ما کتبتَ فیها و أعوذبکَ مِن شَرِّها وَ شَرِّ ما کتبتَ فیها .اللّهم ارزقنی خیرها و أعذِنی مِن شرِّها وَجبِبنّا اِلی أهلِها وَ حَبِّب صالِح أهلها اِلینا.”
یعنی:” بار الها ، از تو درخواست می کنم خیر و خوبی این شهر و خیر و خوبی آنچه برای این شهر نوشته ای و پناه می برم به تو از شر آن و شر آنچه برای این شهر نوشته ای خداوندا روزیم کن خوبی آن را و پناهم ده از شر آن و ما را محبوب کن در نزد اهل آن و صالحان آن را در نزد ما محبوب گردان.”
یاعلی: چون در منزلی فرود آمدی بگو: ” اللهم انزلنا منزلا مبارکا و أنت خیر المنزلین‌” تا خوبی و خیر آن روزیت شود و شر آن از تو دفع گردد.
یاعلی: بر حذر باش از انسان ریاکار. زیرا حکمتی از او نمی یابی و از شر و فتنه اش در امان نیستی.
یاعلی: بدون لنگ و ساتر عورت به حمام داخل مشو که بیننده و دیده شونده ملعون اند.
یاعلی: در انگشت سبابه و وسطی انگشتر مکن که این کار از اعمال قوم لوط است.
یاعلی: لباس زرد رنگ به تن مکن و در ملحفه سرخ رنگ مخواب که موجب حضور شیطان می شود.
یاعلی: در حالت رکوع و سجده قرائت قرآن مکن.
یا علی: از مجادله و ستیز بپرهیز که اعمال را محبوط می کند .
یا علی: سائل را رد مکن اگر چه سوار بر اسبی نزد تو آید و عطایی به او ده که صدقه قبل از آنکه در دست سائل قرار گیرد ،در دست خدا واقع شود.
یا علی: صبح خویش را با صدقه آغاز کن، چرا که پشت سر صدقه، بلا نخواهد آمد.
یا علی: بر تو باد به حُسن خُلق که میتوانی بواسطه ی آن به درجه روزه دار شب زنده دار واصل شوی.
یا علی: از غضب اجتناب کن که بیشترین تسلط شیطان بر انسان در حال غضب است.
یا علی : بر تو باد به قرائت “قُل هُوالله اَحد” که آن دور کننده ی فقر است و بپرهیز از ربا که در آن شش خصلت است . سه از آن در دنیاست و سه دیگر در آخرت . اما سه خصلت که در دنیاست عبارت است از : تعجیل در نابودی و فنا، از بین برنده ی دارایی و غنی و برطرف کننده رزق.
و آن سه خصلت که در آخرت است: یک، سؤ حساب ، دو ،سخط رب الارباب و سه ،خلود در آتش (و یا در خلوت و تنهایی در آتش /شک از راوی روایت است.)
یا علی: وقتی داخل خانه ات شدی، بر اهل خانه ات سلام کن تا خیر خوبی خانه ات زیاد شود.
یا علی : فقرا و مساکین را دوست داشته باش تا خدا تو را دوست داشته باشد.
یا علی : مساکین و فقرا را از نزد خویش مران تا در قیامت ملائک تورا نرانند.
یا علی: در خرجی دادن به همسرت گشاده دست باش و در این زمینه از خدا بترس که برای تو کم بگذارد .
یا علی: وقتی بر مرکبی سوار شدی ،بگو: “الحمدلله الذی کرّمنا هَدانا لِلاسلام و مُنَّ علینا بمحمّد (ص) الحمدلله الذی سخّر لَنا هذا و ما کنّا لَه مقرنین و اِنّا اِلی رَبنّا لَمنقلبون.”
یا علی : اگر شخصی به تو گفت از “خدا بترس” غضبناک مشو که این غضب تو موجب ناراحتی تو در قیامت خواهد شد.
یا علی: خدا به عجب می آید از بنده اش هنگامی که می گوید:”اللهم اغفرلی اِنَّه لا یغفر الذنوبَ اِلّا أنت.”
یعنی :بارالها، مرا ببخش که بخشنده ی گناهان جز تو نیست .
حق تعالی:” ای فرشتگان من ،این بنده ی من میداند که آمرزنده ای جز من نیست، پس شما شاهد باشید که من او را آمرزیدم.
یا علی :وقتی لباس جدیدی به تن کردی ،بگو:”بِسم الله و الحمدُلله الذی کسانی ما أواری به عورتی واستغنی بِه عَنِ النّاس.”
یعنی: “ستایش از آن خدایی است که لباس به من پوشانید که عورتم محفوظ ماند و از مردم بی نیازم کرد.” که لباس هنوز به اندامت راست نشده که خدا گناهانت را می بخشد.
یا علی : کسی که لباس جدیدی بپوشد سپس فقیر یا یتیم برهنه یا مسکینی را بپوشاند ،در جوار خدا و امن و حفظ خداست تا وقتی که آن لباس به تن آن شخص است.
یا علی : وقتی داخل بازار شدی ، هنگام دخول بگو: “بِسم الله و بالله أشهد أن لا اله الا الله و أشهد أنَّ محمّداً عبدهُ و رسولهُ ” که خدای تعالی می گوید: این بنده ی من ،یاد کرد مرا در حالی که مردم غافلند، شاهد باشید که من او را آمرزیدم.
یا علی: خدای تعالی به عجب می آید از بنده ای که در بازارها ذکر او گوید . هنگام داخل شدن در مسجد بگو: “بِسم الله و السلام علی رسول الله ،اللهم افتح لی أبواب رحمتک” و هنگام خارج شدن بگو: بِسم الله و السلام علی رسول الله اللهم افتح أبواب فضلک.”
یا علی: وقتی شنیدی مؤذن اذان می گوید، تو نیز با او اذان را تکرار کن تا مثل اجر او برایت نوشته شود.
یا علی: هنگامیکه از وضو فارغ شدی ، بگو: أشهد أن لا اله الا الله و أشهد أنَّ محمّداً رسول الله ، اللهم أجعلنی مِنَ التَّوابین وأجعلنی مِنَ المتطهرین “که در اینصورت خارج میشوی از گناهانت به مانند روزی که از مادر متولد شدی و هشت درب بهشت برای تو گشوده می شود و گفته می شود به تو که از هر دری که خواهی داخل شو.
یاعلی: هنگامیکه از غذا خوردن فارغ شدی، بگو:” الحمدُ لله الذی اطعمنا و سَقانا و جعلنا مسلمین.”
یاعلی: هنگام نوشیدن بگو: “الحمدلله الذی سَقانا ماءجعلهُ عذباً فراتاً برحمته ولم یجعله مِلحاً اُجاجاً بذنوبنا.”
یعنی:”حمد خدایی را سزاست که آب گوارا به ما نوشاند از رحمت خود و آن را بواسطه ی گناهان ما ،شور و تلخ قرار نداد. “تا جزو شاکران او نوشته شوی.
یاعلی: از دروغ بپرهیز که دروغ چهره را سیاه می کند و پیوسته طرف دروغ می گوید تا آنکه نزد خدای تعالی دروغگو نامیده شود و همچنین پیوسته راست می گوید تا نزد خدای تعالی ، صادق نامیده شود و دروغ بر کنار کننده ایمان است.
یا علی : از احدی غیبت مکن که غیبت باطل کننده ی روزه است و کسی که غیبت مردم را میکند، روز قیامت گوشت آنان را می خورد.
یا علی: از سخن چینی بر حذر باش که هیچ چیز قتّات یعنی نمّام و سخن چین وارد بهشت نمی شود.
یا علی: چه راست ،چه دروغ به خدا سوگند مخور.
یا علی: خدای را ابزار و وسیله برای قسم های خود قرار مدهید،چرا که کسی که بخدای تعالی به دروغ قسم بخورد ،خدای تعالی به او نه رحم می کند و نه او را پاکیزه می کند.
یا علی: زبان خویش را نگهدار و به خوبی عادتش ده، چرا که برای بنده در روز قیامت چیزی شدیدتر از ترس از زبان نیست. (یعنی ترس از عقوبت سخنی که بر زبان رانده است.)
یاعلی: از لجاجت بپرهیز که ندامت و پشیمانی است.
یاعلی:از حرص بپرهیز که حرص، پدرت را از بهشت بیرون کرد.
یاعلی: از حسد بپرهیز که حسد حسنات را می خورد آنگونه که آتش هیزم را می خورد.
یا علی: وای بر کسی که دروغی گوید تا مردم بخندند…وای براو …وای براو…وای براو…
یاعلی: برتو باد به مسواک کردن که آن پاکییزه کننده ی دهان و راضی کننده ی پروردگار رحمان و جلای دندان است.
یاعلی: بر تو باد به خلال کردن دندانها، چرا که نزد ملائک چیزی بدتر از این نیست که بین دندانهای بنده ،غذائی ببینند.
علی علیه السلام گفت:” گفتم یا رسول الله ،خبر بده مرا از قول خدای تعالی “فتلقی آدم ،مِن ربّه کلمات فتاب علیه ”
یعنی:”تلقی کرد و یاد گرفت آدم، کلماتی را از پروردگار خویش ،پس توبه داده شده.”این کلمات چه بود ؟
نبی اکرم فرمود: “خدای تعالی نازل کرد آدم را در سرزمین هند و حوّا را در جدّه و مار را اصفهان و ابلیس را به بیسان و در بهشت زیباتر از مار و طاووس نبود و برای مار، پاهایی به مانند شتر بود .پس وقتی که ابلیس لعنه الله داخل شکم مار شد و آدم (ع) را فریب داد وگول زد ،حق تعلی بر مار غضب کرده و پاهای او را گرفت وگفت: رزق تو را در خاک قرار دادم و چنانت کردم که بر شکم خود راه بروی. رحم نمی کند خدا بر کسی که به تو رحم کند و غضب کرد خدای تعالی برطاووس ،پس هر دو پای او را زشت گردانید،چرا که او راهنمای ابلیس بود بر شجره. پس آدم (ص) صد سال مکث کرد که سر به سوی آسمان نمی گرفت و بر خطای خود گریه می کرد و به حالت حزن و ماتم می نشست تا اینکه خدای تعالی جبرئیل (ع) را بسوی او مبعوث کرد. پس گفت: “السلام علیک یا آدم بدرستیکه الله، خدای تعالی سلامت می رساند و به تو می گوید : ” آیا با دودستم تو را نیافریدم و از روح خود در تو ندمیدم، آیا ملائکه ی من تو را سجده نکردند، آیا حوا، کنیز خود را به تزویج تو در نیاوردم؟ پس گریه تو برای چیست؟”
آدم گفت: “ای جبرئیل، چرا گریه نکنم و حال آنکه از جوار پروردگارم اخراج شدم؟”
جبرئیل گفت: “ای آدم، این کلمات را بخوان که خدای تعالی گناهت را بخشیده و توبه ات را می پذیرد.”
آدم گفت: “آن کلمات چیست؟”
گفت بگو: “اللهم انّی أسألک بحقّ محمّد و آل محمّد سبحانک اللهم و بحمدک عملتُ سؤءاً و ظلمتُ نفسی اِنّه لا یغفر الذُّنوبَ اِلّا أنت و أرحمنی وأنتَ خیرُالرّاحمین. سبحانک وبحمدک لا اله الّا إنت عملتُ سؤاً وظلمتُ نفسی فَتُب عَلَیَّ اِنَّکَ أنتَ التَّواب الرَّحیم.سبحانک وبحمدک لااله الّا أنت عملتُ سؤأَو ظلمتُ نَفسی فاَغفرلی و أنت خیرُالغافرین .” اینها آن کلماتند.
یا علی: نهی می کنم تو را از کشتن مارهای خانگی، مگر مارافطس (ماربینی پهن)و ابتر(مار کوتاه دم)که این دو شیطانند.
یا علی: اگر در بار بندیل خود ماری دیدی آن را مکش تا آنکه سه بار آن را بیرون کنی .اگر برای بار چهارم برگشت پس او را بکش.
یا علی: اگر ماری را در راه دیدی بکش ،چرا که من با أجنّه شرط کردم که به صورت مار بر سر راهها نشوند ،پس آنکه از اجنّه این کار کند،خود را به کشتن داده است.
یا علی: چهار خصلت از شقاوت است:
۱)خشکی چشم ۲)قساوت قلب ۳)درازی آرزو ۴)حب دنیا
یا علی: تو را نهی می کنم از چهار خصلت بزرگ:
۱)حسد ۲)حرص ۳)کذب ۴)غضب
یاعلی: آیا تو را از بدترین مردم خبر ندهم؟
گفتم : بلی یا رسول الله.
فرمود : آنکه به تنهایی سفر کند و مهمان را نپذیرد و بنده ی خویش را بزند.
آیا تو را به بدتر از همه اینها خبر ندهم؟
فرمود: کسی که به او امید خیری نمی رود و از شرّش امانی نیست.
یاعلی: هنگامیکه بر جنازه ای نماز خواندی بگو:
“اللهم هذا عبدکَ وابنُ عبدک وابنُ عبدک وابنُ اَمتک ماضٍ فیه خَلقهَو لن یکُ شیئاً مذکوراً نزلَ بِکَ و أنتَ خیرُ منزولٍ به.اللهم لَقَّنهُ حُجَّهُ والحِقهُ بِنَبیه(ص) و سَبتهُ بالقولِ الثَّابت فاِنّه اِفتَقَر اِلیک و اِستَغنَیتَ عنهُ کانَ یشهدُ أن لا اله الّا الله فَاغفر لهُ و ارحَمهُ ولا تُحرینا أجرهُ ولا تِفتنا بَعدَهُ. اللهم اِن کانَ زاکیاً فَزکّهِ و اِن کانَ خاطیاً فاَغفر لَهُ .”
یا علی: هنگامیکه بر جنازه ی زنی نماز خواندی، بگو: “اللهم أنتَ خَلَقتَها و أنتَ أحسیتها و أنتَ أمَتّها تَعلمُ شرِّها و علانیتَها جِئناکَ شُفعاءِ لَها، فأغفرلها و ارحمها ولاتُحرِمینا أجرها ولا تفتنا بَعدها.”
و هنگامیکه بر طفلی نماز خواندی ،بگو:
“اللهم اجعلهُ لوالدیه سلَفا واجعلهُ لَهُما ذُخراً و اجعلهُ لَهُما رُشداً واجعلهُ لَهُما نوراً واجعلهُ لَهُما فرطاً وأعقب والدیه الجنّه ولاتُحرمُهما أجرهُ ولا تفتنهما بعده.”
یا علی: هنگامیکه وضو گرفتی، بگو:
“اللهمَّ اِنّی أسئلکَ تَمام مغفرتِکَ و رِضوانِک.”
یا علی: بنده ی مؤمن هنگامیکه به چهل سال رسید، خدای متعال در امان میدارد او را از بلاهای سه گانه از جنون، جذام و برص. و چون به شصت سال رسید، در اقبال است و بعد از شصت سال در ادبار است. روزی او میکند خدای تعالی انابه در آنچه واجب است.
و چون هفتاد ساله شد، اهل آسمان و صالحان اهل زمین دوستش میدارند و چون به هشتاد رسید، حسناتش نوشته شده و گناهانش محو میشود.
و چون به نود سالگی رسید، می آمرزد حق تعالی گناهان گذشته و آینده ی او را و چون به صد سالگی رسید، حق تعالی در آسمان نام او را” اسیرالله فی أرضه” مینویسد و او زندانی خداست.
یا علی: حفظ کن وصیت مرا، به درستیکه تو بر حقّی و حق با توست.
……………………………..
(تمام شد ترجمه ی وصیت رسول خدا(ص) به امیرالمؤمنین، وصی رسول ربّ العالمین، علی بن ابی طالب(ع)، از روی متن کتاب ” فتوحات مکیه ابن عربی، چاپ بیروت، مورّخه: ۲۸/۱۰/۱۳۸۱ ، محمد مهدی معماریان.)
“و من الله التوفیق”
“والحمدلله رب العالمین”
“یا علی”
هر زمانی فتح مطلق با “علی” است
رمز فتح هر دری یک “یاعلی” است
یا”علی” می گو اگر درمانده ای
چون کلید قفل ها مولی”علی” است
سوی حیدر شو اگر دل مرده ای
آنکه بنماید تو را احیاء “علی” است
نیست دستی بر فراز دست او
چون علیّ عالی اعلی “علی” است
روزی خود از کف او کن طلب
روزی کلّ خلایق با “علی” است
مصطفی(ص) فرمود “علی” با حق بود
پس دلا، دائم بگو”حق با علی” است
کنز مخفی شد عیان از روی او
فاتح گنجینه ی اسماء “علی” است
مُهر او بر قلب “عمّان” خورده است
فتح این دریا، فقط در “یاعلی” است
“الحمد لله رب العالمین”

۵/۵ - (۲ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.