وصیت حضرت علی ع به کمیل

بسم الله الرحمن الرحیم

یاکمیل
ایاک ایاک والتطرق الی ابواب الظالمین والاختلاط بهم والاکتساب منهم وایاک ان تطیعهم وان تشهد فی مجالسهم بما یسخط الله
یاکمیل ان اضطررت الی حضورها فداوم ذکرالله تعالی والتوکل علیه واستعذ بالله من شرهم واطرق عنهم وانکر بقلبک فعلهم واجهر بتعظیم الله عزوجل واسمعهم فانهم یهابوک وتکفی
ترجمه
ای کمیل
مبادا مبادا در خانه ستمگران رابکوبی وازآنان چیزی بخواهی ومبادا از آنان اطاعت کنی ودرمجالسشان حاضر شوی که خداوند رابخشم آوری
ای کمیل
چون بحضور آنها ناچار شدی پس همواره خدا رایاد کن ودائم براو توکل نما وازشرشان بخدا پناه ببر واز آنان روبگردان وباقلبت فعل آنان را انکار کن وبه تعظیم وبزرگداشت خداوند صدایت را بلند کن تابشنوند تا باهیبتی که ازتو درنظرشان می افتد ازشرشان درامان بمانی
متن :استاد معماریان

دروصایای جناب امیرمومنان علی ع به کمیل ابن زیادنخعی آمده است
یاکمیل
الدین لله فلا یقبل الله تعالی من اَحدالقیام به الا رسولا اَو نبیا اَو وصیا
یاکمیل
هی نبوه ورساله واِمامه وما بعد ذلک اِلا متولّین ومتغلبین وضالین ومعتدین
ترجمه
ای کمیل :دین ازآن خدای تعالیست پس قبول نمیکندخداوند ازاحدی که دین را برپا کند مگراینکه یارسول باشد یا نبی باشد ویا وصی
ای کمیل:این منصب نبوت ورسالت وامامت است ،دیگربعدازاینها یا اهل ولایتند(یعنی تابع ماهستند)ویا متغلبند(زورگو) ویا گمراه ویا متجاوزند
شرح :امیرمومنان جانم فدایش دراین حدیث اشاره میکند به موقعیت غاصبان خلافت ومیفرماید آنان اجازه ندارند که بخواهند دین خدا را برپا کنند چون برپاکننده دین خدا باید ازجانب خداوند اذن داشته وچنین افراد یا نبی هستند یارسول ویا امام
پس غیر این افراد مذکور کسی نمیتواند ادعای برپایی دین خدا کند وبه اسم اسلام کشورگشائی کرده وجنایات دیگر مرتکب شود
یعنی همانگونه که دین واحکام آن ازجانب خداست مجری احکام دین هم باید ازجانب خداوند باشد
وبعدازاین ،افرادی که هستند یا اهل ولایتند یعنی تابع مایند ویا متغلب وگمراه ومتجاوز
پس منصب امامت بایدازجانب حق مشخص شود بمانند نبوت ورسالت که عهده دار برپائی دین خدا باشد وگرنه ازهیچ کس دیگر پذیرفته نیست

متن :استاد معماریان

سایت ادبستان معرفت-استاد محمد مهدی معماریان ساوجی.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.